خطا
  • JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 330
پنج شنبه, 02 مرداد 1393 03:30

۲ مرداد: سالگرد سیر جیمز چادویک

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

۴۰ سال پیش در چنین روزی سیر جیمز چادویک فیزیکدان بزرگ انگلیسی که درسال ۱۹۳۵ مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد، چشم از جهان فروبست.

 ۴۰ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۴ جولای ۱۹۷۴ سیر جیمز چادویک فیزیکدان و دانشمند بزرگ انگلیسی در شهر کمبریج انگلستان بعد از یک عمر تحقیق و فعالیت علمی در ۸۲ سالگی چشم از جهان فروبست. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر کشف نوترو

...

۴۰ سال پیش در چنین روزی سیر جیمز چادویک فیزیکدان بزرگ انگلیسی که درسال ۱۹۳۵ مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد، چشم از جهان فروبست.

 ۴۰ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۴ جولای ۱۹۷۴ سیر جیمز چادویک فیزیکدان و دانشمند بزرگ انگلیسی در شهر کمبریج انگلستان بعد از یک عمر تحقیق و فعالیت علمی در ۸۲ سالگی چشم از جهان فروبست. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر کشف نوترون‌ها در سال ۱۹۳۲ بود. در سال ۱۹۴۱ این دانشمند بزرگ اولین پیش نویس از گزارش معروف M.A.U.D را ارائه کرد که بموجب آن دولت آمریکا ترغیب به سرمایه گذاری جدی بروی بمب اتم شد. این دانشمند در پروژه منهتن سرپرست تیم انگلیسی پروژه بود و در کنار سایر دانشمندان بروی این پروژه کار می‌کرد.

۲ مرداد: سالگرد سیر جیمز چادویک

چادویک در ۲۰ اکتبر ۱۸۹۱ در شهر بولینگتن چشم به جهان گشود. در سال ۱۸۹۵ والدین جیمز جوان به شهر منچستر نقل مکان کردند. جیمز جوان از همان ابتدا نبوغ خود را  نشان داد و توانست بورسیه مدرسه گرامر منچستر را بدست بیاورد؛ ولی بخاطر فقر خانوادگی نتوانست به این مدرسه برود چرا که والدینش قادر به پرداخت همان سهم کوچک برای تحصیل در این مدرسه را نبودند.

جیمز در سال ۱۹۰۸ وارد دانشگاه ویکتوریای منچستر شد، در آغاز قرار بود تا در رشته ریاضیات تحصیلات خود را ادامه دهد ولی به سمت فیزیک گرایش پیدا کرد. در پایان سال اول دانشگاه توانست بورسیه تحصیل در رشته فیزیک را از دانشگاه کسب کند. جیمز توانست در سال ۱۹۱۱ به عنوان دانشجوی ممتاز فارغ التحصیل شود سپس به تحصیلات خود ادامه داد و در سال ۱۹۱۲ فوق لیسانس خود را نیز دریافت نمود. او در سال ۱۹۱۳ توانست بورسیه تحصیلی در اروپا را دریافت کرد که بدین منظور دانشگاهی در شهر برلین آلمان را برگزید و در کنار هانس گیگر شروع به تحقیق در خصوص ذرات بتا کرد. بعد از سال‌ها تحقیق و بررسی بر روی ذرات در سال ۱۹۲۰ به کشورش بازگشت و برای دکترا وارد کمبریج شد. در یک سال و نیم دوره دکترای خود بر روی شماره‌های اتمی کار کرد و در سال دوم بر روی نیروهای درون هسته‌ای تحقیق نمود و سرانجام در ژوئن ۱۹۲۱ موفق به دریافت مدرک دکترای خود شد.

تحقیقات این دانشمند در حوزه ذرات ادامه پیدا کرد تا این که سرانجام در فوریه ۱۹۳۲ تنها بعد از دوهفته که از آزمایش موفق نوترون‌ها می‌گذشت مقاله‌ای را به مجله علمی Nature بر اساس یافته‌های خود در خصوص نوترون‌ها درهسته ارسال کرد. زمانی که مقاله وی مورد مطالعه قرار گرفت بسیاری از گره‌ها و معماهایی که در خصوص هسته‌ها وجود داشت بر طرف شد. دانشمندان بزرگی چون نیلز بور و ورنر هایزنبرگ بر اساس همین مقاله متقاعد شدند که نوترون باید ذره هسته‌ای باشد و نه جفت پروتون الکترون که همین موضوع باعث شد تا بسیاری از معماهایی که تا آن روز در تحقیق ذرات و انرژی هسته‌ای وجود داشت، حل شوند. جیمز چادویک با کشفیات خود توانست کمک زیادی به رسیدن بشر به دانش هسته‌ای و شناخت ساختار هسته  مواد کند و به موجب همین اکتشاف خود مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۳۵ شد.

سیر جیمز چادویک در ۲۴ جولای ۱۹۷۴ و در ۸۲ سالگی بعد از یک عمر تحقیق و بررسی خدمات بسیار به علم فیزیک چشم از جهان فرو بست.

ادامه مطلب http://www.zoomit.ir/articles/etc/12793-2-mordad-james-chadwick

خواندن 1070 دفعه