دوشنبه, 09 تیر 1393 03:30

۹ تیر: درخواست کمک کره از ژاپن برای استقلال

نوشته شده توسط  admin
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

120 سال پیش در چنین روزی کشور کره بعد از اعلام استقلال از حکومت چین دست کمک به سوی ژاپنی ها دراز کرد تا به کمک نیروی نظامی آنها بتوانند استقلال خود را بدست بیاورد، ولی ملت کره نمی‌دانستند که این دست کمک پیش زمینه استعمار سختری برای آن‌ها خواهد بود.

120 سال پیش در چنین روزی یعنی 30 جوئن 1894 کشور کره با حمایت امپراتوری ژاپن و تکیه بر قدرت نظامی آن‌ها

...

120 سال پیش در چنین روزی کشور کره بعد از اعلام استقلال از حکومت چین دست کمک به سوی ژاپنی ها دراز کرد تا به کمک نیروی نظامی آنها بتوانند استقلال خود را بدست بیاورد، ولی ملت کره نمی‌دانستند که این دست کمک پیش زمینه استعمار سختری برای آن‌ها خواهد بود.

120 سال پیش در چنین روزی یعنی 30 جوئن 1894 کشور کره با حمایت امپراتوری ژاپن و تکیه بر قدرت نظامی آن‌ها اعلام استقلال کرد تا به‌موجب آن نخستین جنگ چین و ژاپن از 1 آگوست 1894 آغاز شود و بعد از چند ماه که نیروهای ژاپنی در دریا و زمین ارتش خاندان چینگ را درهم شکستند، خاندان چینگ شکست را پذیرفت و درخواست صلح را به ژاپن اعلام نمود. بعد از این پیروزی کشور کره فکر می‌کرد که دوران استعمار از طرف همسایگان قدرتمندش به پایان رسیده است ولی ژاپنی‌ها که توانسته بودند با 200 هزار نیروی نظامی ارتش 600 هزار نفری چین را شکست دهند و به قدرت منطقه تبدیل شوند نمی‌توانستند به راحتی اجازه دهند که کره بصورت مستقل در منطقه بدون منفعت برای ژاپن حضور داشته باشد.

First war

امپراتوری ژاپن که دیگر دارای قدرت نظامی و اقتصادی مناسبی شده بود قصد داشت تا قدرت منطقه را بطور کامل در دست بگیرد، ولی یک سد بزرگ برای ماجراجویی‌های ژاپن وجود داشت و آن امپراتوری تزار روسیه بود. با توجه به شرایط و مشکلاتی که امپراتوری تزار روسیه در آن دوران با آن مواجه بود رویارویی با ژاپنی که دیگر تشنه ماجراجویی و کشور گشایی شده بود بسیار مشکل شده بود. تنش میان دو کشور که دیرینه تاریخی نیز داشت بالا گرفت تا سرانجام ارتش امپراتوری خورشید در فوریه 1904 با روسیه وارد جنگی شد که توازن قدرت در منطقه را بطور کامل تغییر داد و یکی از عوامل زمینه ساز سقوط تزار روسیه را در مقابل انقلاب کمونیستی لنین رقم زد. در این نبرد نیروهای ژاپنی توانستند خیلی سریع نیروی دریایی روسیه در منطقه از بین ببرند و منچوری را در اختیار خود قرار دهند تا آغاز قرن بیستم میلادی همزمان شود با ظهور امپراتوری قدرتمند خورشید.

5339 4

ژاپنی‌ها در طول جنگ با روسیه، کره را اشغال نظامی کردند تا از منابع آن برای جنگ استفاده کنند همچنین آن‌ها جوانان کره‌ای را به اجبار برای جنگ به خدمت می‌گرفتند. بعد از پایان جنگ ژاپن به اشغال نظامی خود در کره ادامه داد و سرانجام در سال 1910 امپراتوری ژاپن بصورت رسمی کشور کره را بخشی از خاک خود اعلام کرد تا دوره جدیدی از استعمار بر مردم کشور کره آغاز شود. اشغال کره توسط ژاپن تا پایان جنگ جهانی دوم و ورود نیروهای آمریکایی و شوروی به شبه جزیره کره ادامه یافت.

ادامه مطلب http://www.zoomit.ir/articles/etc/12322-9-tir-korea-japan

خواندن 1107 دفعه