چهارشنبه, 07 خرداد 1393 17:57

داستان طراحی جی۳: چگونه جاروبرقی، گروه‌های تمرکز و فشار رقابت موجب شکل‌گیری یک گوشی‌هوشمند می‌شوند

نوشته شده توسط  admin
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 ال‌جی با طراحی گوشی هوشمند جدید جی۳، بسیاری از منتقدان را به تحسین وا داشت و با نوآوری‌های خود، یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید را معرفی کرد. در ادامه‌ی این مقاله با زومیت همراه شوید تا داستان طراحی پرچمدار جدید ال‌جی را برای شما نقل کنیم.

نه ماه پیش، در اعماق یک آزمایشگاه به شدت حفاظت شده در سئول کره جنوبی، تیم طراحی موبایل ال‌جی گر

...

 ال‌جی با طراحی گوشی هوشمند جدید جی۳، بسیاری از منتقدان را به تحسین وا داشت و با نوآوری‌های خود، یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید را معرفی کرد. در ادامه‌ی این مقاله با زومیت همراه شوید تا داستان طراحی پرچمدار جدید ال‌جی را برای شما نقل کنیم.

نه ماه پیش، در اعماق یک آزمایشگاه به شدت حفاظت شده در سئول کره جنوبی، تیم طراحی موبایل ال‌جی گرد هم آمدند تا گوشی هوشمندی را خلق نمایند که پرچمداران سامسونگ را به چالش بکشد. چنین تصمیمی حکایت از مسئولیت سنگین این تیم داشت؛ چراکه بر اساس آمار مؤسسه‌ی IDC، سامسونگ در سال 2013 بر فروش 31.3 درصد از کل گوشی‌های هوشمند بازار سیطره داشته که آماری عظیم در مقایسه با سهم 4.8 درصدی ال‌جی به شمار می‌رفت.

تیم طراحی ال‌جی نه ماه تمام را صرف تلاش بی‌وقفه نمود تا سرانجام این غنچه شکوفه داده و از یک طرح مفهومی به واقعیتی در دنیای گوشی‌های هوشمند بدل گردد. ال‌جی جی۳ که شب گذشته توسط این کمپانی کره‌ای رونمایی شد از متراکم‌ترین صفحه‌نمایش حال حاضر بازار گوشی‌های هوشمند بهره می‌برد. این دستگاه در قالب 5.5 اینچی خود، حسی کوچک‌تر و جمع و جورتر از آنچه که هست منتقل می‌کند که با جنسی آغشته به فلز و یک قطعه‌ی تصویربرداری که پیش‌تر در هیچ گوشی هوشمند دیگری دیده نشده و توسط یک شرکت خلاء رباتیک اختراع شده، همراه گشته است.

ال‌جی سخت در حال تقلا‌کردن است. این شرکت اگرچه با مشکلات مقبولیت HTC دست به گریبان نیست؛ اما مسلماً دست بالای بازار را نیز در اختیار ندارد

ال‌جی سخت در حال تقلا کردن است. ممکن است این شرکت با مشکلی مشابه آنچه اچ‌تی‌سی در زمینه‌ی مقبولیت عمومی دارد روبرو نباشد، اما به وضوح بعنوان یک زیردست وارد عرصه شده که امید دارد بتواند خود را از زیر سایه‌ی سایر بزرگان خارج ساخته و برند ال‌جی را به مرتبه‌ای بالا در بازار هدف برساند. آمار فروش جی۲ که پرچمدار سال پیش ال‌جی محسوب می‌شود با وجود جهت‌گیری طراحی جدید و نیز ویژگی‌های جالب توجه در سطح بازار، اگرچه موفقیتی نسبی به ارمغان آورد، اما در سطحی پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها و انتظارات ظاهر شد. ال‌جی با پرچمدار پیشین خود، در خارج‌شدن از زیر سایه‌ی رقیب هم‌میهن خود یعنی گلکسی اس ۴ سامسونگ ناکام ماند و به همین سبب، اکنون ال‌جی تلاش خود را بر رقابت بیشتر با سامسونگ متمرکز کرده است. جی۳ از یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر با رزولوشن فوق‌العاده بالای Quad HD بهره‌جویی کرده که در عین حال به هیچ عنوان حس بزرگ و نامتناسب بودن را القاء نمی‌کند. این دستگاه از باتری بزرگ‌تری نسبت به رقبا استفاده می‌کند و به لطف تکنولوژی حسگر لیزری استفاده شده برای بخش دوربین، به فوکوس خودکار سریع‌تری مزین شده است. ال‌جی آنچه موجب ناخرسندی کاربران از جی۲ بود را نیز به دیده‌ی منت پذیرفته و در راستای حل مشکلات قدم برداشته است.

پس از طی‌کردن مسیری پر پیچ و خم در ساختمان دفتر ال‌جی، به یک اتاق کنفرانس با دیوارهای سفید رنگ و فضایی وصف‌ناپذیر می‌رسیم که در بخش طراحی ال‌جی در سئول واقع شده است. در میان مجموعه‌ی بی‌پایان صندلی‌های ردیف شده و تخته وایت‌بردها، درست بر روی مرکز میز، خیل عظیم طرح‌های اولیه‌ی جی۳ قرار گرفته است. کنار آن‌ها، نظاره‌گر چندین طرح و مدل مختلف قرارگیری کلیدهای پشتی دستگاه و نیز حداقل دو جین پوشش پشتی در انواع و اقسام رنگ‌هایی که قادر به تصور آن باشید هستیم. این مجموعه‌ی کامل، مسلماً از یک آزمایشگاه سری و محفوظ که احتمالاً در بخش دیگری از ساختمان قرار گرفته به اینجا منتقل شده است. اگرچه هیچ‌یک از طرح‌های اولیه‌ی حاضر در این مجموعه دستگاه، عملکردی نیستند و بخش جلویی آن‌ها با نوعی پلاستیک سفید پوشانده شده اما پر واضح است که این طرح‌ها بر مبنای انتقال حس و وزن یک دستگاه واقعی تولید شده‌اند. با وجود درخواست‌های متعدد، هیچ‌یک از حضار و خبرنگاران اجازه‌ی تصویربرداری از این نمونه‌های اولیه را نداشتند، که با توجه به احتمال بکارگیری آن‌ها در دستگاه‌های آینده کاملاً قابل درک است.

G3sketch3

این طرح‌های نمونه، تنها بخشی از ۳۰۰ نمونه‌ای بودند که ال‌جی در فرآیند طراحی پرچمدار خود در نظر گرفته و در نهایت مردود کرده بود تا به طراحی نهایی جی۳ دست یابد. هر نسخه از بافت، رنگ و جنس متفاوتی برخوردار بود؛ برخی براق، برخی مات و برخی نیز از جنس موادی بودند که نمی‌توان با قطعیت در خصوص آن‌ها اظهار‌نظر کرد. کلیدهای پشتی که شاخصه‌ی طراحی ال‌جی است در برخی مدل‌ها با چینش بخصوصی مرتب شده بودند که هیچ‌گاه تا به حال نظیر آن را ندیده‌ایم. در یکی از نسخه‌ها حتی کلیدهای پشتی با یک بخش مدور جایگزین شده بود که مسئولان از توضیح کاربرد و اهداف آن اجتناب کردند. آنچه شاهدش بودیم نه تنها نمایانگر جلوه‌ی گذشته و خاطرات ال‌جی بود، بلکه چشم‌اندازی از افق نامشخص آینده‌ی دستگاه‌های این کمپانی را نیز بدست می‌داد.

نگاه به نمونه‌های طراحی شده توسط ال‌جی نه تنها نمایانگر تاریخچه‌ی طراحی این شرکت است، بلکه چشم‌اندازی از آینده نیز بدست می‌دهد

جی۳ اولین گوشی هوشمندی نیست که به یک صفحه‌نمایش Quad HD مجهز شده؛ اما به قطع یقین در میان تولیدکنندگان بزرگ، لقب اولین را به خود اختصاص داد. برخی افراد معتقد هستند که چنین رزولوشن و تراکم پیکسلی بر روی صفحه‌نمایش یک گوشی موبایل با آن اندازه‌ی کوچک، توجیه منطقی نداشته و تفاوت قابل توجهی ایجاد نمی‌کند؛ اما همانگونه که مشخص است ال‌جی عقیده‌ی دیگری دارد. کمپانی مطرح کره‌ای، در تور خود برای خبرنگاران یک آزمایش ترتیب داد و از آنان خواست تا میان یک صفحه‌نمایش با چگالی پیکسلی 400 و دیگری با تراکم 500 پیکسل بر اینچ (جی۳ از چگالی پیکسلی 538 پیکسل بر اینچ برخوردار است) یکی را انتخاب نمایند. در تصاویری که حاوی متون کوچک بوده و نیز تصاویری که نمایانگر صحنه‌ای از شب بود، برتری کامل از نظر وضوح تصویر به صفحه‌نمایش متراکم‌تر تعلق داشت که البته به نمایش خود ال‌جی نمی‌توان اکتفا کرد و همچنان باید منتظر بررسی نزدیک دستگاه باشیم. قدر مسلم، همیشه تقاضا برای بیشتر از آنچه در حال  در اختیار داریم وجود خواهد داشت و ال‌جی تلاش دارد به هر نحو ممکن، پیشتاز و پیروز این میدان باشد.

 ال‌جی به خود مطمئن است که حتی اگر صفحه‌نمایش موجب جذب شما به جی۳ نشود، حسگر لیزری جدید این گوشی موفق خواهد شد نگاه شما را به خود خیره کند. جالب است بدانید که این ویژگی حتی تا مراحل نهایی کار، آماده‌ی  ورود به جی۳ نشده بود. این ویژگی که برای اولین بار از صنعت دوربین‌های دیجیتال وارد گوشی‌های هوشمند شده؛ در حقیقت توسط Roboking توسعه یافته که سازنده‌ی جاروبرقی (وکیوم)های رباتیک ال‌جی نیز هست. این ویژگی در حقیقت به منظور افزودن قابلیت شناسایی فاصله با موانع برای جاروبرقی‌های رباتیک ال‌جی در نظر گرفته شده بود تا بتواند پیش از برخورد به موانع مانور دهد؛ اما بنا بر دلایلی، Roboking از این پروژه صرف نظر کرد. ولی در ادامه‌ی ماجرا، طی یک استراحت عمومی به منظور صرف قهوه، این ویژگی را با تیم موبایل ال‌جی در میان گذاشت و اکنون هرآنچه پس از آن رخ داده، همگی بخشی از تاریخ است: متخصصان تصویربرداری ال‌جی، کار خود را برای افزودن حسگر لیزری جاروبرقی‌ها به جی۳ آغاز کردند که در نهایت منجر به سرعت بیشتر دوربین دستگاه در قفل‌کردن فوکوس، نسبت به نزدیک‌ترین رقبا شد. هر دو پرچمدار One M8 و Galaxy S5 برای فوکوس بر روی سوژه به 300 میلی ثانیه زمان نیاز دارند و این در حالیست که ال‌جی جی۳ قادر است طی 276 میلی ثانیه به این مهم فائق آید.

 باعث تحیر است که در حدود نیمی از پروتوتایپ‌ها، حتی جایگاهی برای سنسور لیزری دوربین تعبیه نشده بود؛ چراکه تیم طراحی باید خود را برای حالتی که این قسمت به موقع آماده نشود نیز آماده می‌کرد. وجود این ویژگی در جی۳ حدود دو ماه پیش تأیید شد که درست پیش از ضرب‌الاجل نهایی برای قطعی‌کردن قابلیت‌ها محسوب می‌گردید. در این موقع، وقت باقیمانده به‌ گونه‌ای بود که چول بای لی معاون بخش طراحی موبایل و تیمش بتوانند مجموعه‌ای از اصلاحات جزئی را به منظور حصول اطمینان از صحیح بودن جای هرچیز به انجام برسانند. این مرحله شامل تعدادی تغییر در شکل عمومی دستگاه نیز می‌شد. لی در این خصوص اذعان می‌کند:

هر تغییر کوچکی می‌توانست شکل و ظاهر کلی دستگاه را بر هم زند. پیش از این مرحله، شکل کلی گوشی اندکی متفاوت از طرح نهایی بوده و از قوس کمتری برخوردار بود.

G3sketch4

 اینکه اکنون می‌دانیم یکی از طرح‌های اولیه از جنس آلومینیوم بوده باعث شگفتی ما خواهد بود. جالب است نه؟ ال‌جی هم همانند سامسونگ ید طولایی در بهره گیری از پلی‌کربنات برای تولید گوشی‌های خود دارد؛ اما حداقل می‌دانیم که ال‌جی در این میان جنس تمام فلزی را نیز مد نظر قرار داده و سپس به دلایلی آن را کنار گذاشته است. شاید جای افسوس باشد که آلومینیوم در یکی از قسمت‌های فرآیند طراحی رد شده و نوعی پوشش فلز مانند برس خورده جایگزین آن شده که حسی نزدیک به فلز واقعی را القاء می‌کند و در عین حال اثر انگشت و خط و خش را به خود نمی‌گیرد. این پوشش جدید، نسبت به آلومینیوم گرم‌تر و سبک‌تر بوده و نوعی پوشش ضد‌خش را ارائه می‌کند. علاوه بر این، جنس بدنه‌ی جی۳ یکی از نقاط ضعف One M8 را نیز مرتفع می‌کند که همان لیز بودن دستگاه و خطر سر خوردن آن از میان دستان کاربر بوده است. تب فلزی بودن جنس بدنه‌ی گوشی‌های موبایل به حدی فراگیر شده که بسیاری از کاربران به هیچ عنوان مزایای پوشش غیرفلزی را در نظر نمی‌گیرند و تنها به جنبه‌ی لوکس‌بودن دستگاه آن هم تنها از طریق پوشش فلزی امید بسته‌اند. ال‌جی با پوشش خاص خود خطر مشکلات خوردگی و خراب‌شدن پوشش فلزی را نظیر آنچه چند سال پیش در آیفون 4 شاهد آن بودیم، از سر دستگاه خود رفع نموده و در عین حال عملکرد مناسب‌تری را در خصوص شارژ بیسیم القایی برای پرچمدار خود تضمین کرده؛ چرا که این شیوه‌ی شارژ، بر روی سطوح پلاستیکی بازدهی به مراتب بالاتری دارد. به نظر می‌رسد که دلایل بسیاری برای اجتناب اغلب تولیدکنندگان از بکارگیری بدنه‌ی فلزی در دستگاه‌های جدید وجود دارد که اغلب ما آن‌ها را در نظر نمی‌گیریم.

اما آنچه برای همه‌ی ما به سؤالی جدی بدل شده این است که چرا ال‌جی در جی۳، از همان پوشش خود ترمیمی که شاهد معرفی آن در گوشی جی فلکس بودیم استفاده نکرده است؟ اگرچه این ویژگی در دفع ضربات و بریدگی‌ها، بی‌نقص و کامل عمل نمی‌کرد، اما به نوبه‌ی خود یک نوآوری و حرکت پیشگامانه محسوب می‌شد که موجب جدایی دستگاه ال‌جی از خیل گوشی‌های هوشمند شده بود. این ویژگی همچنین حداقل چندین گام جلوتر از هر آن‌چیزی است که رقبای ال‌جی تا کنون بدان دست یافته‌اند. حال به لطف گفته‌ی معاون بخش طراحی موبایل ال‌جی، دلیل عدم بهره‌گیری از این پوشش در جی۳ را می‌دانیم. لی می‌گوید که "ما به هیچ نحوی نتوانستیم پوشش خودترمیمی را بدون لیز و براق‌شدن پلاستیک دستگاه بدست آوریم".

نفرت کاربران از پلاستیک براق یکی از درس‌هایی است که ال‌جی از طراحی جی۲ آموخت

نفرت کاربران از پلاستیک براق یکی از درس‌هایی بود که ال‌جی از بازخوردهای حاصل از جی۲ به خوبی آموخته بود. اگرچه جی۲ دستگاه بسیار خوبی محسوب می‌شد و سرشار از ویژگی‌های عالی بود، اما نقاط ضعف خود را نیز به همراه داشت که موجب انتقاد جدی برخی کاربران و کارشناسان شده بود. جی۳ به گونه‌ای طراحی شده که در عین سادگی، راحتی بیشتری را نیز برای کاربر خود به ارمغان آورد و به دست‌گیری آن راحت باشد. برای راضی‌کردن کاربران حرفه‌ای، پوشش پشتی و نیز باتری دستگاه اکنون قابل جداسازی بوده و شکاف microSD نیز به منظور گسترش ظرفیت ذخیره‌سازی در زیر آن جاسازی شده است. مدیر بخش برنامه‌های موبایل ال‌جی نیز در ذکر این مسأله درنگ نکرد که پوشش پشتی جی۲ بسیار حالت پلاستیکی داشت و به شدت اثرانگشت را به خود جذب می‌کرد. بطور قطع اگر شما از جی۲ خوش‌تان آمده، پرچمدار جدید این شرکت یعنی جی۳ را بسیار اغواکننده خواهید یافت.

لی همینطور اضافه کرد که تنها نیمی از کاربران جی۲ از قرارگیری کلیدها در پشت دستگاه رضایت داشند. این حالت قرارگیری نوعی سلیقه‌ی اکتسابی محسوب شده و به مرور زمان افراد بیشتری به آن علاقه نشان خواهند داد؛ اما تأثیرگذاری اولیه‌ی دستگاه و جلب نظر خریداران از همان روز نخست نیز بسیار حائز اهمیت است. تیم طراحی ال‌جی در این بخش تلاش نموده با ایجاد تغییر شکل و مدور کردن دکمه‌ها و نیز افزودن فاصله بیشتر میان آن‌ها و دوربین دستگاه، از دشواری استفاده و نیز آسیب‌دیدن لنز دوربین بکاهد. طراحان علاوه بر این، به منظور استفاده‌ی ساده‌تر،  یک کلید پاور برجسته را در مرکز این قسمت قرار داده‌اند که بیشترین ارتفاع را از شاسی گوشی دارد. لی معتقد است که استایل جدید جی۳ باعث می‌شود انگشت شما با ثبات بیشتری پشت دستگاه قرار گرفته و با وجود قاب 5.5 اینچی جی۳، ایمنی بیشتری حین در دست گرفتن دستگاه ایجاد شود. مواردی که ذکر شد در کنار حاشیه‌های نازک‌ و قوس موجود در پوشش پشتی باعث می‌گردد که جی۳ در دستان شما کوچک‌تر و جمع و جورتر از آنچه که واقعاً هست به نظر رسد.

G3sketch2

 باتری 3000 میلی‌آمپری جی۲ یکی از بهترین‌ها در میان پرچمداران سال پیش بود (که البته فبلت‌ها را باید از این قیاس مستثنی بدانیم) که ال‌جی تصمیم گرفت تغییری در این قسمت ایجاد نکرده و آن را به همان شکل در جی۳ نیز به کار بندد که با توجه به طراحی کمانی دستگاه یک چالش محسوب می‌شده است. قوس موجود در قسمت پشتی دستگاه عاملی است که موجب می‌شود جی۳ با صفحه‌نمایش عظیم 5.5 اینچی همچون یک دستگاه بزرگ بدقواره به نظر نرسد. در هر حال این انحنا به اندازه‌ای بوده که کار گنجاندن یک باتری استاندارد قابل تعویض، با آن اندازه در دل دستگاه را با مشکل مواجه کند. راه‌حل چنین مسأله‌ای استفاده از باتری خمیده خواهد بود. با نگاه نزدیک به باتری جی۳ به نظر می‌رسد که این منبع نیرو نیز همانند سایر باتری‌های موجود در بازار صاف و تخت باشد؛ اما به استناد گفته‌ی مدیر بخش موبایل ال‌جی "این باتری به نظر تخت می‌رسد، اما در حقیقت تخت نیست. از آنجا که پوشش پشتی به میزان کمی دارای انحنا است، باتری جی۳ نیز به منظور مطابقت با آن دارای قوس است".

پس اگر باتری جی۳ همچون نسل قبلی خود باشد، آیا بهره‌گیری از صفحه‌نمایش Quad HD با آن رزولوشن بالا نیاز به نیروی بیشتری نخواهد داشت؟ به استناد بازاریابی‌های ال‌جی و صحبت‌هایی که در این خصوص شده، در صورت صحت این گفته‌ها، پاسخ منفی خواهد بود. صفحه‌نمایش جی۳ از چیزی به نام کنترل پویای نرخ فریم بهره می‌گیرد که در صورت ثابت‌بودن تصویر مورد نمایش برای مدت زمان مشخصی، دستور توقف رفرش و بازآوری را به نمایشگر صادر خواهد نمود. اگر محتوای مورد نمایش پنل ثابت بماند، نرخ فریم نمایشگر به 30 فریم بر ثانیه تقلیل پیدا خواهد کرد که کمک بزرگی در راستای مصرف بهینه‌ی باتری محسوب می‌شود.

ال‌جی جی۳ بصورت رسمی در ۵ رنگ مختلف عرضه خواهد شد که از میان آن‌ها رنگ سفید و تیتانیوم در لیست همیشگی تولیدکنندگان قرار دارد. در حقیقت حدود ۸۰ درصد از فروش دستگاه‌ها به رنگ سفید و مشکی تعلق دارد که خود دلیل واضحی بر در دسترس‌بودن بیشتر این دو رنگ خواهد بود. اگرچه ما همیشه وجود تنوع رنگ برای انتخاب سلیقه‌ای‌تر را دوست داریم، اما وجود رنگ‌های مختلف همیشه معادل با موفقیت بیشتر فروش نخواهد بود. تیم طراحی ال‌جی بر همین اساس سه رنگ دیگر که از بازار نسبتاً داغ‌تری برخوردار هستند را نیز به این لیست افزوده است. ال‌جی جی۳ در رنگ‌های طلایی، بنفش و قرمز نیز در دسترس خریداران خواهد بود. تمامی رقیب‌های قدر ال‌جی در حال حاضر پرچمداران خود را در رنگ طلایی نیز عرضه کرده‌اند و رنگ قرمز نیز رفته رفته جای خود را در این میان باز می‌کند. انتخاب رنگ بنفش برای قرارگیری در لیست تأمین رسمی ال‌جی کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ اما معاون بخش طراحی این کمپانی اصرار دارد که رنگ بنفش در این روزها بسیار متداول است.

سوای از مبحث رنگ، ال‌جی موفق شده مجموعه‌ای از نوآوری‌ها را از خود به نمایش بگذارد

سوای مبحث رنگ، ال‌جی موفق شده مجموعه‌ای از نوآوری‌ها را از خود به نمایش بگذارد که چینش کلیدهای پشت دستگاه، حسگر لیزری دوربین و جنس سه‌لایه با ظاهر و حس فلز مهم‌ترین آن‌ها در زمینه‌ی طراحی محسوب می‌شوند. با این وجود ال‌جی رقابت سختی برای فروش جی۳ در مقابل رقبایی همچون HTC و سامسونگ خواهد داشت. G3 بطور قطع قدمی در راستای صحیح محسوب می‌شود؛ اما اگر ال‌جی موفق به شکست سامسونگ در یکی از موفق‌ترین بخش‌های این شرکت یعنی تبلیغات و القای برتری نشود هیچ‌یک از این زیبایی‌ها اهمیتی نخواهند داشت.

ادامه مطلب http://www.zoomit.ir/articles/mobile/11578-lg-design-story-g3

خواندن 781 دفعه