«پروانه ساخت» دمنوشهای لاغری بهمعنی تأیید ادعاهای درمانی نیست

دکتر علیرضا رئیسی در نامه خود تأکید کرده بود که این تبلیغات با سوءاستفاده از نام وزارت بهداشت، سلامت مردم را نشانه گرفتهاند. در مقابل، صدا و سیما با استناد به پروانه ساخت محصول از سازمان غذا و دارو، مسئولیت پخش آگهی را متوجه وزارت بهداشت دانست و از «تضاد درونسازمانی» سخن گفت.
با این حال، در همان نامه صدا و سیما تصریح شده که طبق ضوابط پروانه ساخت، هرگونه ادعای درمانی ممنوع است و تولیدکننده و رسانه موظف به رعایت آن هستند.
دکتر احمد اسماعیلزاده، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، نیز با بیان اینکه «مجوز تولید بهمعنای مجوز درمانی یا تبلیغاتی نیست»، توضیح داد: سازمان غذا و دارو تنها اجازه تولید یک محصول را میدهد و اگر قرار باشد محصولی ادعای درمانی داشته باشد یا در پیام بازرگانی به درمان بیماریهایی مانند ریزش مو، دیابت یا حتی سرطان اشاره شود، باید مجوز جداگانه و مبتنی بر شواهد علمی دریافت شود.
او درباره دو دمنوش لاغری مورد بحث افزود: وزارت بهداشت فقط مجوز تولید آنها را صادر کرده و هیچگونه اجازهای برای طرح ادعای «لاغری سریع» یا «اثرگذاری درمانی» داده نشده است. اسماعیلزاده تأکید کرد: ادعای کاهش وزن بدون اصلاح سبک زندگی از اساس غلط است و مسئولان صدا و سیما نیز میدانند این نوع تبلیغات فاقد اعتبار علمی است.
وی با انتقاد از پخش این آگهیها در میان برنامههای پزشکی مانند «طبیب» و «دکتر سلام» گفت که قرار گرفتن این تبلیغات در کنار سخنان پزشکان، اعتماد مردم را خدشهدار کرده و به فریب افکار عمومی منجر میشود.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه همچنین یادآور شد که تبلیغ محصولات با ادعاهای اثربخشی درمانی سابقهای طولانی دارد و در گذشته نیز نمونههایی وجود داشته که به آسیبهای کبدی و کلیوی در مصرفکنندگان منتهی شده است. او خواستار آن شد که شورای بازرگانی صدا و سیما پیش از پذیرش تبلیغات سلامتمحور، از وزارت بهداشت مجوزهای لازم را دریافت کند.
به گزارش ایسنا[2]، اسماعیلزاده در پایان تأکید کرد: پروانه ساخت تنها مجوز تولید یک کالا است و نه سندی برای کارآمدی درمانی، نه اجازه تبلیغ، و نه تأیید ادعاهای سلامتمحور؛ هر یک از اینها فرآیند و مجوز مستقل خود را میطلبد.
∎[3][4]References
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری
