رباتها جای ما را میگیرند، ولی چه کسانی باقی میمانند؟

صنعت فناوری درباره جایگاه شغلهای انسانی در دنیایی که با هوش مصنوعی ساخته میشود، دو دیدگاه اصلی دارد، رباتها همه کارها را انجام میدهند بدین صورت که برخی فکر میکنند به غیر از شغل خودشان، تمام مشاغل دیگر توسط رباتها انجام خواهد شد یا رباتها به عنوان همراه در کارها عمل خواهند کرد، بگونهای که دیدگاه دوم حاکی از این است که رباتها کارهای خستهکننده را انجام دهند و انسانها مشاغل جدیدی را انجام دهند که خود رباتها به وجود آوردهاند. این سناریو از پشتوانه بیشتری از لحاظ سابقه تاریخی برخوردار است.
طبق گزارش جهانی فوروم اقتصادی، در حالی که ۹۲ میلیون شغل به دلیل پیشرفتهای فناوری از دست خواهد رفت، ۱۷۰ میلیون شغل جدید نیز ایجاد خواهد شد؛ اما سوالی که باقی میماند این است که چه اتفاقی برای کسانی میافتد که نه قدرت مالی دارند و نه علاقه یا فرصت تحصیلی برای گرفتن مدرک در حوزه هوش مصنوعی؟ به خصوص کسانی که امروز کارهای بدون مهارت مانند کارگران انبار را انجام میدهند؟
رباتها جای انسانها را میگیرند، اما شغلهای جدید هم ایجاد میکنند
آمازون در روزهای اخیر نمونهای از این تحول آینده را به نمایش گذاشت. این شرکت اعلام کرد که پیشرفت بزرگی در جهت جایگزینی رباتها به جای کارگران انبار داشته است و این بار با ربات جدید (Vulcan) که قادر است حس کند.
ربات (Vulcan) با انجام کارهایی که از نظر ارگونومیک (بدنشناسی) چالشبرانگیز است، ایمنی کار را افزایش میدهد و در عین حال، فرصتی برای کارگران فراهم میکند تا مهارتهای خود را در زمینه نگهداری رباتها توسعه دهند.
در یک مرحله، ربات Vulcan کالاها را از قفسههای بالا و پایین جمعآوری میکند تا کارگران دیگر نیاز نباشد از نردبان استفاده کنند یا زانو بزنند. در مرحله بعد، کارگران به جمعآوری کالاهای موجود در میانه قفسه میپردازند یا کالاهایی که ربات هنوز نمیتواند بردارد.
آندی جاسی، مدیرعامل آمازون، در شبکه X (توییتر سابق) نوشت: «Vulcan کار را ایمنتر کرده و فرصتهایی برای رشد مهارتهای رباتیک فراهم کرده است.»
آموزش دوباره کارگران؛ یک راه حل نوین
آمازون در کنار معرفی Vulcan، گروهی از کارگران انبار را برای تبدیل شدن به تکنسینهای ربات آموزش میدهد؛ این شرکت در وبلاگ رسمی خود نوشت: «این رباتها که در ۷۵٪ از سفارشهای مشتری نقش دارند، صدها نوع شغل جدید از نظارتکنندگان ربات روی زمین گرفته تا مهندسان تعمیر و نگهداری را در آمازون ایجاد کردهاند.»
آمازون برنامههای بازآموزی را برای تعدادی از کارگران فراهم کرده است تا بتوانند مهارتهای لازم برای کار با رباتها را فرا بگیرند.
چه تضمینی وجود دارد؟
تبدیل یک به یک کارگران به تکنسین ربات اتفاق نمیافتد. نیاز به تعداد کمتری از انسانها برای نظارت بر رباتها وجود دارد و همه تمایل یا توانایی یادگیری این مهارتها را ندارند اما شامل کردن اطلاعاتی درباره برنامه بازآموزی در کنار اعلام ربات Vulcan، نشانهای مهم است؛ چرا که تاکنون اطلاعات چندانی درباره اینکه دنیای پس از حضور گسترده رباتها چگونه برای کارگران غیرمتخصص خواهد بود، وجود نداشته است.
نظارتکنندههای خودکار به جای کارگران
به گزارش techcrunch[3]، ممکن است در آینده، به جای فروشندههای فروشگاه، نظارتکنندگان خودکار وجود داشته باشند؛ مثل افرادی که اکنون یک ردیف دستگاه خودپرداز را نظارت میکنند یا به جای آشپزان فستفود، کارگرانی که رباتهای پخت را نظارت میکنند؛ کار با رباتها ممکن است به یک مهارت پایهای تبدیل شود، مثل اینکه همه بدانند چگونه با یک کامپیوتر کار کنند.
شاید رباتها همیشه در دست چند شرکت بزرگ بمانند
ممکن است این تصویر کامل از آینده هرگز محقق نشود. شاید رباتها فقط در اختیار شرکتهای بزرگ و دارای سرمایه فراوان مثل آمازون یا شرکتهای خودروسازی باشند و در بیشتر بخشهای خردهفروشی، رستوران و حملونقل، شغلهای انسانی حداقل برای چند دهه دیگر ادامه یابند.
تکنولوژی همیشه طبق برنامه پیش نمیرود
به یاد داشته باشید، آمازون قبلاً فناوری Just Walk Out را برای فروش به دیگر شرکتهای خردهفروشی ارائه کرده بود، اما بیشتر شرکتها، که رقیب آمازون محسوب میشدند، علاقهای به خرید این فناوری نشان ندادند.
شرکتهایی مانند آمازون میتواند نه فقط با جایگزینی کارگران با رباتها بلکه با ایجاد فرصتهای جدید برای آنها، الگویی از این انتقال شغل باشند
در ضمن، مشخص شد که این فناوری حتی از کارگران هندی برای نظارت و برچسبزنی فیلمها استفاده میکند، و خود آمازون هم در استفاده از آن عقبنشینی کرده است؛ امروزه این نوع فناوری (چه از سوی آمازون و چه دیگران) در محیطهای واقعی به چشم نمیخورد.
آینده انسانها در دنیای رباتیک
این واضح است که هوش مصنوعی و رباتیک تغییرات عظیمی در بازار کار به وجود خواهند آورد، اما آینده ضرورتاً تاریک نیست. شغلهای جدیدی ایجاد خواهند شد و این تغییرات مستلزم آموزش مجدد و سرمایهگذاری در مهارتهای جدید است.
∎[4][5]References
- ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
- ^روزی که هوش مصنوعی فراموش کرد یک ماشین است (ana.ir)
- ^techcrunch (techcrunch.com)
- ^∎ (sahebkhabar.ir)
- ^ (sahebkhabar.ir)
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری