3344
به گزارش خبرگزاری - [1] [ لیلامهداد] پیشرفتهای انفجاری هوش مصنوعی در سالهای 2024-2025 منجر به بازتعریف اکوسیستم کارهای آزاد شده است. واقعیت امروز این است که جامعه بشری از دههها پیش تحتتاثیر فناوری بوده و زیر سایه همین مساله، زندگیاش دستخوش تحولاتی بوده است. در مسیر پیشرفت تکنولوژی، جهان امروز با پدیده هوش مصنوعی (AI) دست به گریبان است. سیستمی که با یادگیری از دادهها میتواند کارهایی انجام دهد که پیشتر تنها در توان انسانها بود. از تحلیل داده و تولید محتوا گرفته تا طراحی و برنامهنویسی. درواقع هوش مصنوعی در حال ورود به حوزههایی است که زمانی مختص نیروی انسانی متخصص بودند. در این میان، فریلنسرها هم از موج این فناوری در امان نبودند، بنابراین سوالی که مطرح میشود این است که آیا هوش مصنوعی شغل فریلنسرها را تهدید میکند یا به ابزاری قدرتمند برای ارتقای عملکرد و درآمد آنها تبدیل خواهد شد؟ در این گزارش سعی شده به این سوال پاسخ داده شود. کاهش 30درصدی دستمزدها در برخی پلتفرمها
در سالهای اخیر، چالشهای فریلنسرها در مواجهه با هوشمصنوعی به موضوعی کلیدی تبدیل شده تا جایی که مهمترین یافتههای پژوهشی تا می 2025 به این مساله اختصاص یافته است. به عنوان نمونه مطالعات دانشگاه MIT در سال 2024 نشان میدهد، 47درصد مشاغل آزاد در حوزههای نویسندگی، طراحی گرافیک و ورود داده در معرض اتوماسیون قرار دارند. طبق نتایج به دست آمده از این مطالعات میتوان گفت الگوریتمهای تولید محتوا (مثل GPT-5) کیفیت خروجیها را تا سطح استانداردهای انسانی ارتقا دادهاند. نمونه بارز آن کاهش 30درصدی دستمزدها در پلتفرمهایی مانند Upwork برای پروژههای ترجمه ساده است. البته همین دانشگاه - MIT -در سال 2025 هم مطالعات دیگری داشته که براساس نتایج آن تاکید دارد فریلنسرها نیاز به ترکیب مهارتهای انسانی با ابزارهای AI دارند.ظهور پدیده «کارگران شبح»!
مطالعه Nature Human Behaviour در سال 2024 هم نشاندهنده افزایش 22درصدی نابرابری در دسترسی به پروژههای پردرآمد است و این به معنای پیچیدگیهایی در بازار کار است. یکی از نتایج هم به ظهور پدیده «کارگران شبح» -به نیروهای کاری اطلاق میشود که در زنجیره ارزش هوش مصنوعی فعالیت میکنند اما هویتشان نادیده گرفته میشود- با دستمزد ۲.۴ دلار/ساعت برای آموزش مدلهای AI اشاره دارد. یکی از نکات کلیدی این است که ورود هوش مصنوعی به برخی بازار کارها سبب شده چالش حقوقی و اخلاقی مطرح شوند. یکی از این چالشها ابهام در مالکیت معنوی آثار تولیدشده با AI است به عنوان مثال پرونده معروف New York Times vs. OpenAI 2024. درواقع با پیشرفت هوش مصنوعی نیاز به استانداردهای جدید برای افشای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در قراردادها هستیم.چالشهای فریلنسرها با هوش مصنوعی
هوش مصنوعی یا همان (AI) میتواند تهدیدات و چالشهای متعددی برای مشاغل فریلنسری به همراه داشته باشد. یکی از این چالشها میتواند شدیدتر شدن رقابت میان این مشاغل باشد. واقعیتی که نمیتوان آن را کتمان کرد، این است که دسترسی رقبا به ابزارهای هوشمصنوعی این احتمال را قوت میبخشد که آنها بتوانند کیفیت و سرعت کارشان را بهبود ببخشند و این یعنی کاهش قیمتها و افزایش رقابت. کاهش نیاز به نیرویانسانی هم هست. واقعیت تلخ جوامع این است که هوشمصنوعی پیشرفته جای نیرویانسانی را پُر خواهد کرد. بهعنوان مثال چتباتها میتوانند خدمات مشتری را بهطور خودکار ارائه دهند. نکته قابل تامل بعدی این است که پیشرفت هوشمصنوعی در آینده نیاز به مهارتهای جدید را فراهم خواهد آورد. هرچند با وجود همه این چالشها، هوش مصنوعی میتواند فرصتهایی را هم برای فریلنسرها ایجاد کند. مانند بهبود کارایی و دسترسی به بازارهای جدید.سازگاری با AI برای موفقیت در بازار کار
نکته مثبت ماجرا اینجاست که هوش مصنوعی (AI) تأثیر قابلتوجهی بر مشاغل فریلنسری در کشورهای پیشرفته داشته، بنابراین فریلنسرها در این کشورها باید خود را با این تغییرات سازگار کنند تا بتوانند در بازار کار موفق باشند. یکی از نکات مثبت هوشمصنوعی برای فریلنسرها افزایش کارایی است. درواقع هوش مصنوعی میتواند بسیاری از وظایف تکراری مانند تجزیه و تحلیل دادهها، پردازش اطلاعات و حتی نوشتن محتوای ساده را اتوماتیک کند، بنابراین کارایی افزایش پیدا میکند. به عنوان نمونه ابزارهایی مانند Grammarly برای ویرایش متن و Canva برای طراحی گرافیک به فریلنسرها کمک میکنند تا کارهای خود را سریعتر و با کیفیت بالاتری انجام دهند.هوش مصنوعی پلی برای جهانی کار کردن
وقتی صحبت از هوشمصنوعی به میان میآید اغلب آن را تهدیدی بر مشاغل مختلف میدانند در حالی که خود هوش مصنوعی میتواند فرصتی برای مشاغل جدید باشد. در واقع با گسترش استفاده از AI، مشاغل جدیدی مانند تحلیلگر داده، توسعهدهنده الگوریتمهای یادگیری ماشین و مشاوران هوشمصنوعی در حال ظهور هستند. اگرچه فریلنسرها میتوانند به شرکتها در پیادهسازی هوش مصنوعی و تحلیل دادهها مشاوره بدهند. دسترسی به بازار جهانی هم یکی دیگر از مزایای هوش مصنوعی در دنیای فریلنسری است. به عبارت سادهتر فریلنسرها از کشورهای پیشرفته میتوانند با فریلنسرهای دیگر در سطح جهانی رقابت کنند. البته این موضوع میتواند فشار بیشتری بر قیمتها و کیفیت خدمات وارد کند. نکته مهم اینکه فریلنسرها باید بهطور مداوم کیفیت کار خود را بالا ببرند و نوآوری داشته باشند تا در این بازار رقابتی باقی بمانند.هوش مصنوعی میتواند نه رقیب بلکه یک دستیار استراتژیک باشد
لادن عاصمی، کارشناس رسانه و مارکتینگ به «شهروند» میگوید:«فریلنسینگ همواره به معنای استقلال از ساختارهای سازمانی سنتی بوده اما امروز، این استقلال با یک همکار دیجیتال تکمیل میشود.» عاصمی ادامه میدهد: «من به عنوان کسی که سالها در حوزه گرافیک و اکنون در مارکتینگ فعالیت میکنم، هوش مصنوعی را نه رقیب، بلکه یک دستیار استراتژیک میدانم که اجرای ایدهها را تسریع میکند.» بنابرنظر این کارشناس رسانه، هوشهای مصنوعی فعلی مانند یک نقاش چیرهدست اما نابینا عمل میکنند! به عنوان نمونه وقتی از ابزاری مثل Midjourney V6 برای طراحی پوستر استفاده میکنیم، خروجی از نظر تکنیکی بینقص است، اما فاقد درک مفهومی از پیام اصلی برند است. او اظهار میکند: «بنابراین کاربر باید مدت زمانی را صرف اصلاح جزئیات مفهومی در خروجیهای AI کند.» عاصمی عنوان میکند: «این نقص تصادفی نیست؛ به نظر میرسد توسعهدهندگان عمداً سقف توانایی مدلها را محدود کردهاند تا جایگاه انسان به عنوان ناظر نهایی حفظ شود.»تقاضا برای متفکران چندرشتهای تا سال 2030 سه برابر میشود
این کارشناس رسانه معتقد است در آینده در مشاغلی مانند طراحی گرافیک یا تولید محتوا در سه لایه تحول خواهیم داشت. در لایه اجرای تکنیکی، هوش مصنوعی تا 80درصد جایگزین خواهد شد و این اتفاق شاید تا سال 2027 طول بکشد اما راهکار انطباق با این مساله در انتقال به نقشهای نظارتی است. لایه بعدی که دچار تحول میشود،ایدهپردازی استراتژیک است. بیشک هوش مصنوعی شاهد تقویت 200درصدی تواناییها خواهد بود و راهکار ادغام سیستماتیک با ابزارهای AI است. لایه آخر هم تحلیل مخاطب و بازخورد است. در این زمینه هم هوش مصنوعی دست به ایجاد نیاز در عرصه متخصصان خواهد زد، بنابراین آموزش مداوم در روانشناسی دادهها میتواند راهگشا باشد. عاصمی عنوان میکند:«طبق پیشبینیها نکته امیدوارکننده این است که تقاضا برای متفکران چندرشتهای که بتوانند بین خروجی AI و نیازهای انسانی پل بزنند تا سال 2030 سه برابر میشود.»40درصد فریلنسرها به مدیران چرخه حیات محتوا تبدیل میشوند
پیشبینی روند موجود نشان میدهد در بازه سالهای 2026-2030 حدود 40درصد فریلنسرها به مدیران چرخه حیات محتوا تبدیل میشوند. البته در مقابل شاهد رشد 200درصدی تقاضا برای نقشهای ترکیبی مانند طراح سیستمهای خلاقیت انسان-ماشین و متخصص اخلاق هوش مصنوعی در قراردادها خواهیم بود. عاصمی بر این باور است آینده از آن کسانی است که دو مهارت متضاد را ترکیب کنند. یکی تسلط فنی بر آخرین ابزارهای AIو دیگری پرورش ویژگیهای کاملاً انسانی مانند تفکر پارادوکسیکال (توانایی نگه داشتن ایدههای متضاد در ذهن)، هوش هیجانی چندلایه و خلاقیت مبتنی بر تجربهزیسته.جهان شلوغ فریلنسریفریلنسری یعنی مشاغلی مستقل بدون وابستگی به کارفرما یا سازمانی خاص. نویسندگی و تولید محتوا یکی از این مشاغل است و کسانی که برای وبلاگ تولید محتوا میکنند، نویسندگان مقالات، کپیرایتینگ و حتی نویسندگان کتابهای الکترونیکی در این دسته جا میگیرند. طراحی گرافیک هم این روزها جزو مشاغل فریلنسری به حساب میآید، بنابراین مشاغلی همچون طراحی لوگو، طراحی بنر و تبلیغات، طراحی وبسایت و طراحی بستهبندی هم در این گروه دستهبندی میشوند. توسعه وب، شغل بعدی است که در زیرمجموعهاش توسعه وبسایتهای وردپرسی، توسعه اپلیکیشنهای موبایل و برنامهنویسی وب (HTML, CSS, JavaScript) را دارد. بازاریابی دیجیتال و به تناسب آن، مدیریت رسانههای اجتماعی، بهینهسازی موتور جست وجو (SEO) و تبلیغات آنلاین (Google Ads، Facebook Ads) جزو مشاغل فریلنسری به حساب میآیند. هرچند این روزها با وجود تغییرات جامعه بشری، مشاوره و آموزش و در ادامه مشاوره کسبوکار، تدریس آنلاین و مشاوره در زمینههای خاص مانند مالی یا حقوقی هم جزو مشاغلیاند که در گروه فریلنسری جا میگیرند. در این دستهبندی عکاسی و ویدئو و به تبع آن عکاسی پرتره، عکاسی محصول تولید ویدئوهای تبلیغاتی هم هستند. ترجمه و ویرایش و در ادامه ترجمه متون و ویرایش و اصلاح متون جزو مشاغل فریلنسری به حساب میآیند. در آخر خدمات مشتری که در زیرمجموعهاش پشتیبانی مشتری و مدیریت پروژه را دارد جزو مشاغل فریلنسری قرار دارند.∎[2][3]
در سالهای اخیر، چالشهای فریلنسرها در مواجهه با هوشمصنوعی به موضوعی کلیدی تبدیل شده تا جایی که مهمترین یافتههای پژوهشی تا می 2025 به این مساله اختصاص یافته است. به عنوان نمونه مطالعات دانشگاه MIT در سال 2024 نشان میدهد، 47درصد مشاغل آزاد در حوزههای نویسندگی، طراحی گرافیک و ورود داده در معرض اتوماسیون قرار دارند. طبق نتایج به دست آمده از این مطالعات میتوان گفت الگوریتمهای تولید محتوا (مثل GPT-5) کیفیت خروجیها را تا سطح استانداردهای انسانی ارتقا دادهاند. نمونه بارز آن کاهش 30درصدی دستمزدها در پلتفرمهایی مانند Upwork برای پروژههای ترجمه ساده است. البته همین دانشگاه - MIT -در سال 2025 هم مطالعات دیگری داشته که براساس نتایج آن تاکید دارد فریلنسرها نیاز به ترکیب مهارتهای انسانی با ابزارهای AI دارند.ظهور پدیده «کارگران شبح»!
مطالعه Nature Human Behaviour در سال 2024 هم نشاندهنده افزایش 22درصدی نابرابری در دسترسی به پروژههای پردرآمد است و این به معنای پیچیدگیهایی در بازار کار است. یکی از نتایج هم به ظهور پدیده «کارگران شبح» -به نیروهای کاری اطلاق میشود که در زنجیره ارزش هوش مصنوعی فعالیت میکنند اما هویتشان نادیده گرفته میشود- با دستمزد ۲.۴ دلار/ساعت برای آموزش مدلهای AI اشاره دارد. یکی از نکات کلیدی این است که ورود هوش مصنوعی به برخی بازار کارها سبب شده چالش حقوقی و اخلاقی مطرح شوند. یکی از این چالشها ابهام در مالکیت معنوی آثار تولیدشده با AI است به عنوان مثال پرونده معروف New York Times vs. OpenAI 2024. درواقع با پیشرفت هوش مصنوعی نیاز به استانداردهای جدید برای افشای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در قراردادها هستیم.چالشهای فریلنسرها با هوش مصنوعی
هوش مصنوعی یا همان (AI) میتواند تهدیدات و چالشهای متعددی برای مشاغل فریلنسری به همراه داشته باشد. یکی از این چالشها میتواند شدیدتر شدن رقابت میان این مشاغل باشد. واقعیتی که نمیتوان آن را کتمان کرد، این است که دسترسی رقبا به ابزارهای هوشمصنوعی این احتمال را قوت میبخشد که آنها بتوانند کیفیت و سرعت کارشان را بهبود ببخشند و این یعنی کاهش قیمتها و افزایش رقابت. کاهش نیاز به نیرویانسانی هم هست. واقعیت تلخ جوامع این است که هوشمصنوعی پیشرفته جای نیرویانسانی را پُر خواهد کرد. بهعنوان مثال چتباتها میتوانند خدمات مشتری را بهطور خودکار ارائه دهند. نکته قابل تامل بعدی این است که پیشرفت هوشمصنوعی در آینده نیاز به مهارتهای جدید را فراهم خواهد آورد. هرچند با وجود همه این چالشها، هوش مصنوعی میتواند فرصتهایی را هم برای فریلنسرها ایجاد کند. مانند بهبود کارایی و دسترسی به بازارهای جدید.سازگاری با AI برای موفقیت در بازار کار
نکته مثبت ماجرا اینجاست که هوش مصنوعی (AI) تأثیر قابلتوجهی بر مشاغل فریلنسری در کشورهای پیشرفته داشته، بنابراین فریلنسرها در این کشورها باید خود را با این تغییرات سازگار کنند تا بتوانند در بازار کار موفق باشند. یکی از نکات مثبت هوشمصنوعی برای فریلنسرها افزایش کارایی است. درواقع هوش مصنوعی میتواند بسیاری از وظایف تکراری مانند تجزیه و تحلیل دادهها، پردازش اطلاعات و حتی نوشتن محتوای ساده را اتوماتیک کند، بنابراین کارایی افزایش پیدا میکند. به عنوان نمونه ابزارهایی مانند Grammarly برای ویرایش متن و Canva برای طراحی گرافیک به فریلنسرها کمک میکنند تا کارهای خود را سریعتر و با کیفیت بالاتری انجام دهند.هوش مصنوعی پلی برای جهانی کار کردن
وقتی صحبت از هوشمصنوعی به میان میآید اغلب آن را تهدیدی بر مشاغل مختلف میدانند در حالی که خود هوش مصنوعی میتواند فرصتی برای مشاغل جدید باشد. در واقع با گسترش استفاده از AI، مشاغل جدیدی مانند تحلیلگر داده، توسعهدهنده الگوریتمهای یادگیری ماشین و مشاوران هوشمصنوعی در حال ظهور هستند. اگرچه فریلنسرها میتوانند به شرکتها در پیادهسازی هوش مصنوعی و تحلیل دادهها مشاوره بدهند. دسترسی به بازار جهانی هم یکی دیگر از مزایای هوش مصنوعی در دنیای فریلنسری است. به عبارت سادهتر فریلنسرها از کشورهای پیشرفته میتوانند با فریلنسرهای دیگر در سطح جهانی رقابت کنند. البته این موضوع میتواند فشار بیشتری بر قیمتها و کیفیت خدمات وارد کند. نکته مهم اینکه فریلنسرها باید بهطور مداوم کیفیت کار خود را بالا ببرند و نوآوری داشته باشند تا در این بازار رقابتی باقی بمانند.هوش مصنوعی میتواند نه رقیب بلکه یک دستیار استراتژیک باشد
لادن عاصمی، کارشناس رسانه و مارکتینگ به «شهروند» میگوید:«فریلنسینگ همواره به معنای استقلال از ساختارهای سازمانی سنتی بوده اما امروز، این استقلال با یک همکار دیجیتال تکمیل میشود.» عاصمی ادامه میدهد: «من به عنوان کسی که سالها در حوزه گرافیک و اکنون در مارکتینگ فعالیت میکنم، هوش مصنوعی را نه رقیب، بلکه یک دستیار استراتژیک میدانم که اجرای ایدهها را تسریع میکند.» بنابرنظر این کارشناس رسانه، هوشهای مصنوعی فعلی مانند یک نقاش چیرهدست اما نابینا عمل میکنند! به عنوان نمونه وقتی از ابزاری مثل Midjourney V6 برای طراحی پوستر استفاده میکنیم، خروجی از نظر تکنیکی بینقص است، اما فاقد درک مفهومی از پیام اصلی برند است. او اظهار میکند: «بنابراین کاربر باید مدت زمانی را صرف اصلاح جزئیات مفهومی در خروجیهای AI کند.» عاصمی عنوان میکند: «این نقص تصادفی نیست؛ به نظر میرسد توسعهدهندگان عمداً سقف توانایی مدلها را محدود کردهاند تا جایگاه انسان به عنوان ناظر نهایی حفظ شود.»تقاضا برای متفکران چندرشتهای تا سال 2030 سه برابر میشود
این کارشناس رسانه معتقد است در آینده در مشاغلی مانند طراحی گرافیک یا تولید محتوا در سه لایه تحول خواهیم داشت. در لایه اجرای تکنیکی، هوش مصنوعی تا 80درصد جایگزین خواهد شد و این اتفاق شاید تا سال 2027 طول بکشد اما راهکار انطباق با این مساله در انتقال به نقشهای نظارتی است. لایه بعدی که دچار تحول میشود،ایدهپردازی استراتژیک است. بیشک هوش مصنوعی شاهد تقویت 200درصدی تواناییها خواهد بود و راهکار ادغام سیستماتیک با ابزارهای AI است. لایه آخر هم تحلیل مخاطب و بازخورد است. در این زمینه هم هوش مصنوعی دست به ایجاد نیاز در عرصه متخصصان خواهد زد، بنابراین آموزش مداوم در روانشناسی دادهها میتواند راهگشا باشد. عاصمی عنوان میکند:«طبق پیشبینیها نکته امیدوارکننده این است که تقاضا برای متفکران چندرشتهای که بتوانند بین خروجی AI و نیازهای انسانی پل بزنند تا سال 2030 سه برابر میشود.»40درصد فریلنسرها به مدیران چرخه حیات محتوا تبدیل میشوند
پیشبینی روند موجود نشان میدهد در بازه سالهای 2026-2030 حدود 40درصد فریلنسرها به مدیران چرخه حیات محتوا تبدیل میشوند. البته در مقابل شاهد رشد 200درصدی تقاضا برای نقشهای ترکیبی مانند طراح سیستمهای خلاقیت انسان-ماشین و متخصص اخلاق هوش مصنوعی در قراردادها خواهیم بود. عاصمی بر این باور است آینده از آن کسانی است که دو مهارت متضاد را ترکیب کنند. یکی تسلط فنی بر آخرین ابزارهای AIو دیگری پرورش ویژگیهای کاملاً انسانی مانند تفکر پارادوکسیکال (توانایی نگه داشتن ایدههای متضاد در ذهن)، هوش هیجانی چندلایه و خلاقیت مبتنی بر تجربهزیسته.جهان شلوغ فریلنسریفریلنسری یعنی مشاغلی مستقل بدون وابستگی به کارفرما یا سازمانی خاص. نویسندگی و تولید محتوا یکی از این مشاغل است و کسانی که برای وبلاگ تولید محتوا میکنند، نویسندگان مقالات، کپیرایتینگ و حتی نویسندگان کتابهای الکترونیکی در این دسته جا میگیرند. طراحی گرافیک هم این روزها جزو مشاغل فریلنسری به حساب میآید، بنابراین مشاغلی همچون طراحی لوگو، طراحی بنر و تبلیغات، طراحی وبسایت و طراحی بستهبندی هم در این گروه دستهبندی میشوند. توسعه وب، شغل بعدی است که در زیرمجموعهاش توسعه وبسایتهای وردپرسی، توسعه اپلیکیشنهای موبایل و برنامهنویسی وب (HTML, CSS, JavaScript) را دارد. بازاریابی دیجیتال و به تناسب آن، مدیریت رسانههای اجتماعی، بهینهسازی موتور جست وجو (SEO) و تبلیغات آنلاین (Google Ads، Facebook Ads) جزو مشاغل فریلنسری به حساب میآیند. هرچند این روزها با وجود تغییرات جامعه بشری، مشاوره و آموزش و در ادامه مشاوره کسبوکار، تدریس آنلاین و مشاوره در زمینههای خاص مانند مالی یا حقوقی هم جزو مشاغلیاند که در گروه فریلنسری جا میگیرند. در این دستهبندی عکاسی و ویدئو و به تبع آن عکاسی پرتره، عکاسی محصول تولید ویدئوهای تبلیغاتی هم هستند. ترجمه و ویرایش و در ادامه ترجمه متون و ویرایش و اصلاح متون جزو مشاغل فریلنسری به حساب میآیند. در آخر خدمات مشتری که در زیرمجموعهاش پشتیبانی مشتری و مدیریت پروژه را دارد جزو مشاغل فریلنسری قرار دارند.∎[2][3]
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری