گام بلند برای دولت هوشمند

به گزارش تابناک، ستار هاشمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز (دوشنبه) در مراسمی که با حضور علاالدین رفیعزاده، رئیس سازمان اداری و استخدامی و جمعی از معاونان وزارت ارتباطات برگزار شد، به تشریح جزئیات طرحی پرداخت که به تحولی بزرگ در نظام اداری و دیجیتالیسازی خدمات عمومی منجر میشود.
هاشمی در سخنان خود با اشاره به اهمیت دولت هوشمند به عنوان یکی از پروژههای پیشران وزارت ارتباطات، گفت: دولت هوشمند تنها یک طرح فناورانه نیست، بلکه تحولی ساختاری در مدیریت کشور است. این طرح سه رکن اصلی اصلاح فرآیندهای اداری، توسعه فناوریهای دیجیتال و توانمندسازی نیروی انسانی را در بر میگیرد.
به گفته وزیر ارتباطات، اگر هر یک از این ارکان نادیده گرفته شود، تحقق «دولت هوشمند» ناممکن خواهد بود.
وی با اشاره به چالشهای موجود در نظام اداری، افزود: متأسفانه در سالهای گذشته، ناهماهنگی بین بخشهای مختلف باعث شده خدمات دیجیتال بهصورت جزیرهای توسعه یابد و مردم در دریافت خدمات با سردرگمی مواجه شوند. از این منظر، این تفاهمنامه، نقطه عطفی برای ایجاد همگرایی ملی در مسیر تحول دیجیتال است.
وزیر ارتباطات با تقدیر از زحمات مجموعه سازمان اداری و استخدامی، تأکید کرد: این سازمان نقش محوری در اصلاح فرآیندهای اداری و کاهش بوروکراسی دارد. با همکاری مشترک، میتوانیم نظام اداری را به سمتی ببریم که نهتنها خدمات سریعتر ارائه شود، بلکه زمینههای فساد نیز مسدود شود.
وی با اشاره به تجربههای ناموفق گذشته در پیادهسازی دولت الکترونیک، گفت: دولت هوشمند نباید صرفاً به ایجاد سامانههای جدید محدود شود. هدف ما این است که خدمات، هوشمندانهتر و مردممحورتر شوند. برای مثال، شهروندان باید بتوانند بدون مراجعه حضوری و با کمترین دردسر، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
هاشمی با اشاره به همکاری با شرکت ایرانسل به عنوان یکی از اپراتورهای پیشرو در فناوری ارتباطات، گفت: بخش خصوصی با تجربه و توانمندیهای خود میتواند شتابدهنده تحقق دولت هوشمند باشد. ایرانسل با سابقه موفق در توسعه پلتفرمهای خدماتی، یکی از شرکای مهم ما در این مسیر خواهد بود.
وی بر ضرورت راهاندازی دستیار هوشمند خدمات دولت تاکید کرد و گفت: این دستیار هوشمند با استفاده از فناوریهای پیشرفته، باید بتواند به راهنمای شهروندان در استفاده از خدمات دولتی تبدیل شود و به سردرگمیهای مردم در استفاده از خدمات برخط دولت پایان دهد. این سیستم میتواند بهصورت هوشمند، بهترین مسیر دریافت خدمات را به کاربران پیشنهاد دهد.
وزیر ارتباطات با تأکید بر لزوم شفافیت در ارائه خدمات، گفت: دولت هوشمند تنها با دادههای دقیق و قابل اتکا ممکن است. ما باید نظامی طراحی کنیم که در آن، تمام تصمیمگیریها مبتنی بر دادههای واقعی باشد. این موضوع نهتنها کارایی دولت را افزایش میدهد، بلکه راه را بر فساد اداری میبندد.
وی با اشاره به امضای این تفاهم نامه با سازمان اداری و امور استخدامی، افزود: امیدواریم با امضا و پیگیری تفاهمنامه شاهد پیشرفت دولت هوشمند باشیم که بهبود را در کیفیت زندگی مردم به دنبال خواهد داشت. دولت هوشمند ضمن مبارزه با فساد، شفافیت را به ارمغان میآورد.
هاشمی با تاکید به اینکه سنجش میزان رضایت مردم از خدمات دستگاه های دولتی تاکنون مغفول مانده بود، تصریح کرد: ما باید لحظه به لحظه در ارائه خدمات هوشمند به مردم در کنار آنان باشیم و نوع و کیفیت خدمات ارائه شده را رصد کنیم.
وی افزود: پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، گام اول بود، اما اکنون باید به مرحله نظارت هوشمند بر کیفیت خدمات برسیم. میخواهیم به مرحله ای برسیم که بدانیم مردم از خدمات ارائهشده راضی هستند یا خیر و چگونه میتوان این خدمات را بهبود داد.
هاشمی همچنین بر ضرورت راهاندازی سامانه فوریتهای اداری تاکید کرد و گفت: همانطور که مردم برای موارد پلیسی یا پزشکی با شمارههای فوریتی تماس میگیرند، باید بتوانند مشکلات اداری خود را نیز از طریق یک سامانه واحد پیگیری کنند.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: البته لازم به ذکر است که این یک مولفه از مجموع مولفه های دیگری است که در کنار هم می توانند خلق ارزش کند. به این معنا که اگر ما وظیفه پاسخگویی به مردم را داریم باید امکان پیگیری درخواست های مردم را هم داشته باشیم که این مسئله در قالب که یک زیست بوم شکل خواهد گرفت.
هاشمی در پایان با اعلام شروع اقدامات عملیاتی پیش از امضای این تفاهمنامه، گفت: برای اجرایی شدن این تفاهم نامه ما منتظر برگزاری این مراسم نماندیم و از هفتههای گذشته، روند اجرایی کار آغاز شده است.
وزیر ارتباطات در پایان با اشاره به ضرورت پاسخگویی به مردم، قول داد: نتایج این تفاهمنامه را در بازههای زمانی مشخص به مردم گزارش خواهیم داد. هدف نهایی ما این است که مردم بهبود خدمات را در زندگی روزمره خود احساس کنند.
براساس این گزارش، بر اساس تفاهم نامه سهجانبهای که بین سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ایرانسل منعقد شد، همکاری در توسعه خدمات دولت هوشمند و هوشمندسازی خدمات دولت از موضوعاتی است که در این تفاهم نامه مورد تأکید قرار گرفته است.
همکاری در توسعه پروژههای پیشران دولت هوشمند و ایجاد زیرساختها و راه اندازی مرکز فوریت های اداری از دیگر موارد همکاری در این تفاهم نامه است.
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری