رهایی از شر پیامکهای تبلیغاتی با چند روش ساده
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، با توجه به نفوذ تلفن همراه در جامعه ارسال پیامکهای متنی تبلیغاتی در سالهای گذشته از طرفداران بسیاری برخوردار بود و سامانه پیامکی با ارسال حجم بالای پیامک، امکان تبلیغات ارزان و فراگیر را فراهم کرده بود.
اما افزایش پیامکهای تبلیغاتی و گلایه کاربران از دریافت وقت و بیوقت این پیامکها سبب شد سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، سامانه ۱۹۵ را برای مسدود کردن این پیامکها راهاندازی کند و با گذر زمان با غیرفعال کردن اینگونه پیامکها از سوی افراد، تعداد آنها کم شد، اما هرگز پایان نیافت.
در واقع پس از مسدود شدن سرشمارههای پیامکی، برخی شرکتها به استفاده از شمارههای شخصی برای ارسال پیامک رویآوردند و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم سامانه #۸۰۰* را برای شناسایی و مسدودسازی این شمارهها راهاندازی کرد؛ در عین حال، همچنان بعضی از پیامکهای تبلیغاتی از سوی خود اپراتورهای همراه ارسال میشود که البته برای غیرفعالسازی این پیامکها هم راهحل وجود دارد.
براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارسال پیامکهای تبلیغاتی از شمارههای شخصی ممنوع بوده و رگولاتوری با استفاده از سامانههای هوشمندی که دارد این سیمکارتها را شناسایی و مسدود میکند. اما با کاهش پیامکهای تبلیغاتی، کسبوکارها تصمیم گرفتند تا با روش تازه ای باعنوان تماسهای صوتی تبلیغاتی، جایگزینی برای آن پیدا کنند که مزاحمت بیشتری نسبت به پیامکها ایجاد کرده است.
تقریبا همه کاربران حداقل برای یک بار با تماسی مواجه شدهاند که پس از برقراری آن یک پیام ضوتی از قبل تعریف شده پخش میشود که معمولا رویکرد این گونه تماسها بازاریابی و تبلیغات یک محصول یا یک خدمت است.
البته موضوع به همینجا ختم نشد چراکه با رسیدن تماسهای تبلیغاتی به تلفنهای ثابت آسایش افراد در خانه نیز سلب شد؛ بهطوریکه در زمان استراحت، تلفن منزل زنگ میخورد و کاربر با برداشتن گوشی با تماس تبلیغاتی مواجه میشود که شاید اصلاً نیازی به آن خدمات هم نداشته باشد.
به گفته وزیر ارتباطات اقداماتی برای مدیریت تماس و پیامک تبلیغاتی شروع شده است چراکه این امر سبب رنجش مردم شده و به دلیل تأکید رئیس جمهور بر اولویت رضایت مردم امیدوار هستند این مزاحمتها را برای مردم به حداقل ممکن برسد.
در همین رابطه ماه گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تماس تبلیغاتی را ممنوع اعلام کرد. رگولاتوری در این مصوبه خود، محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی را اینطور تعریف کرد که محتوای صوتی که توسط مشترک یک دارنده پروانه به صورت خودکار یا غیرخودکار با هدف تبلیغ یک محصول به مشترکین همان دارنده پروانه یا دیگر دارندگان پروانه ارسال میشود.
در بخش از ماده ۲ این مصوبه گفته شده است دارندگان پروانه موظف هستند سامانه تشخیص تماسهای محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته را برابر ضوابط ابلاغی سازمان راه اندازی و از راهیابی این گونه تماسها در شبکه خود ممانعت کنند.
دستور وزیر ارتباطات برای مقابله با پیامک و تماسهای تبلیغاتی
اما با وجود این مصوبه و ممنوعیت آن همچنان گلایه از برقراری تماسهای تبلیغاتی وجود دارد که اخیرا سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره این موضوع توضیح داده و به سازمان تنظیم مقررات دستوری را برای اجرا ارائه کرد. وی گفت: بحث تماسهای تبلغاتی به ما منعکس شده و من مأموریت ویژهای را به رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دادهام که این موضوع را به صورت ویژه رصد کند.
هاشمی تشریح کرد: گزارشی که به من دادهاند حاکی از این است که اقداماتی را برای مدیریت این موضوع شروع کردهاند چراکه این امر سبب رنجش مردم شده است و به دلیل تأکید رئیس جمهور بر اینکه رضایت مردم برای ما در اولویت است آن را به صورت ویژه دنبال میکنیم و امیدواریم این مزاحمتها را برای مردم به حداقل ممکن برسانیم.
طولی نکشید که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر ماموریت رفع مزاحمت پیامهای تبلیغاتی ناخواسته برای مردم، از برخورد با تماسهای تبلیغاتی صوتی و ارسال کنندگان پیامکهای مزاحم تبلیغاتی خبر داد.
حمید فتاحی- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره ممنوعیت تماسهای صوتی تبلیغاتی گفت: به منظور حفاظت از حقوق کاربران در حوزه ICT، مقررات حاکم بر ارائه خدمات محتوای صوتی ارزشافزوده تبلیغاتی تصویب شده که براساس آن تماس های تبلیغاتی صوتی ممنوع است.
به گفته فتاحی بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی دارندگان پروانه ارایه خدمات تلفن همراه موظف شده اند سامانه تشخیص تماس های صوتی تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته را مطابق با ضوابط ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راهاندازی کنند و مانع از راهیابی اینگونه تماسها در شبکه خود شوند. علاوه بر این، اپراتورها موظفند سامانه کشف تخلف پیامکی خود را راهاندازی و سیمکارتهای متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند.
نحوه محدود کردن دریافت پیامکهای تبلیغاتی چگونه است؟
کاربران نیز می توانند با مراجعه به سامانه ۱۹۵ به آدرس https://۱۹۵.cra.ir شکایت خود را درباره دریافت پیامک های تبلیغاتی و همچنین تماس های صوتی تبلیغاتی ثبت کنند تا از این طریق به شکایت آنها رسیدگی شود. مشترکان تلفن همراه می توانند با شماره گیری کد دستوری #۸۰۰* و یا مراجعه به اپلیکیشن های اپراتور خود، در منوی مدیریت پیامک های تبلیغاتی برای غیرفعال سازی یا فعال سازی دریافت پیامک ها اقدام کنند.
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری