از تولید دیسک ترمز تا تولید قطعات انواع ماشین آلات در سهند آذرین
دیسک ترمز چیست؟
یک قطعه دایرهای که وظیفه متوقفکردن ماشین را بهعهده دارد. همین امر توقف خودرو بهمرور زمان باعث فرسودهشدن دیسک ترمز میشود و شما نیاز به تعویض آن خواهید داشت. این قطعه بین لنت و چرخ قرار میگیرد. به همین علت اگر در زمان درست آن را عوض نکنید شاید عملکرد لنت را مختل کند و امر ترمزگیری بهدرستی انجام نشود. حالا دیسک بین چرخ و لنت دقیقا چه کاری را انجام میدهد؟
دیسک ترمز چگونه کار میکند؟
صفحه دیسک ترمز روی روتور مینشیند. روتور نیز روی چرخ قرار میگیرد. این یعنی دیسک غیرمستقیم به چرخ بسته میشود. زمانی که چرخ حرکت میکند دیسک نیز میچرخد و بالعکس. آن طرف دیگر لنت قرار میگیرد. حالا زمانی که راننده پدال ترمز را فشار میدهد چه اتفاقی میافتد؟
لنتها به دیسک ترمز میچسبند. دیسک ترمز هم که به چرخها وصل است. بین دیسک و لنتها اصطکاک ایجاد میشود. ولی دقیقا به چه علت تولید کننده دیسک ترمز را میسازد؟ چرا لنت مستقیم با چرخ تماس برقرار نمیکند؟ باید بدانید انرژی به وجود نمیآید و از بین نمیرود. بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل میشود. به این قانون پایستگی انرژی میگویند.
انرژی جنبشی در دیسک بهخاطر اصطکاک تبدیل به انرژی گرمایی شده و در نتیجه سرعت چرخها کم میشود و عمل توقف ماشین انجام خواهد شد. پس علت وجود لنت تبدیلشدن انرژی است. اما جنس این صفحههای ترمز از چه هستند که فشار اصطکاک را تحمل میکنند؟
جنس آلیاژهای دیسک ترمز
طراح دیسک ترمز با توجه به کارایی، طول عمر، قیمت و کیفیت خواستهشده توسط مشتری معمولا نوع آلیاژ و مقدار آن را تغییر میدهد تا قطعه مطابق با استانداردها و نیاز مشتری بسازد. البته این تغییرات بیشتر در دیسک صفحههای سفارشی انجام میشوند.
بهطور کلی سهند آذرین بهعنوان تولید کننده دیسک ترمز[1] با توجه به نوع دیسک از مقدار متفاوت فولاد زنگنزن، تیتانیوم، کامپوزیت ماتریکس آلومینیوم، چدن خاکستری یا سرامیک کربن استفاده خواهد کرد. فرمول مقدار آن را طوری طراحی میکنند که در برابر اصطکاک و گرمای ایجادشده مقاومت داشته باشد. تمام این موارد توسط کنترل کیفی سهند آذرین بررسی میشوند تا محصولی باکیفیت در اختیار شما قرار بگیرد.
انواع دیسک ترمز
ما 2 نوع دیسک ترمز داریم. مدل معمولی و مدل خنکشونده که دوباره مدل خنکشونده از 4 زیرمجموعه دیگر تشکیل میشود. هرکدام از اینها دقیقا چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
دیسک چرخ معمولی
این صفحههای ترمز سطحی صاف و صیقلی دارند که برای تولید آنها بیشتر از آهن استفاده میکنند. از طرفی دیگر آهن ضریب حرارتی پایینی دارد و سریع داغ میشود. برای همین گرما، نباید از این نوع دیسک توقع عمر بالا و عملکرد سریع داشته باشیم.
دیسک چرخ خنکشونده
حالا نوع دوم دیسک ترمز یعنی مدل خنکشونده و زیرمجموعههای آن را بررسی میکنیم. هر زیرمجموعه شکل متفاوتی دارد. همین تفاوت ظاهری دفع هوا، خنکماندن صفحه، عملکرد بهتر ترمزگیری و عمر بالای صفحه را بههمراه خواهد داشت.
- ترمزشیاردار: تولید کننده دیسک ترمز روی دیسک چرخ معمولی شیارهایی ایجاد میکند و این مدل را میسازد. زمان ترمزگرفتن و اصطکاک بین لنت و دیسک همین شیارها باعث میشوند گرمای ایجادشده بین 2 قطعه خارج شود و اثر خنککنندگی را ایجاد میکنند.
سوراخدار: روی این نوع دیسک سوراخهای قرار دارد که گرما و گاز حاصل از اصطکاک را به بیرون هدایت میکند.
مختلط: در این مدل تولیدکننده لنت علاوهبر شیار، سوراخهایی را روی لنت ایجاد میکند که علاوهبر خروج گرما و گاز، آب را نیز به بیرون هدایت میکند و عملکرد سریعتری خواهد داشت.موجدار: این دیسک قبلا روی خودروهای مسابقهای استفاده میشده به همین علت میتوان گفت عملکرد فوقالعاده سریعی دارد. 2 دیسک که توسط یک دیسک کوچک بهصورت موازی با یکدیگر قرار میگیرند که سطح سوراخ و شیاردار و لبههای خارجی موجی آن، سریعترین ترمزگیری را به شما هدیه میدهد.
فرآیند ریختهگری تمام لنتها و کاسههای ترمز توسط دستگاه ریختهگری دیزاماتیک و درون قالبهای ماسهای انجام میشود. این دستگاه 5 اجزای مختلف دارد. خط قالبگیری، کوره پورینگ، خط خنککاری، سند کولر و تور تخلیه که هرکدام یک کار را برای تولید کننده دیسک ترمز انجام میدهند. برای شروع آلومینیوم را در 2 حالت جامد و ذوب درون دستگاه میگذارند.
طی فرآیندهایی که روی آلومینیوم انجام میشود خیلی از ویژگیهای فیزیکی و شمیایی این فلز تغییر میکند. همین تغییرات باعث کمترشدن مسائلی مانند انقباض، انبساط و حفظشدن گاز خواهد شد. بیایید این مراحل را دقیقتر بررسی کنیم.
در مرحله اول ماسههای قالبگیری بین 2 صفحه که موازی و عمود بر یکدیگر هستند قرار میگیرد. سپس این 2 صفحه به هم فشرده میشوند تا قالب ساخته شود. در مرحله بعد قالب ساختهشده را زیر لولههای تخلیه فلز مذاب قرار میدهند تا فلزی که درون کوره پورینگ ذوبشده را درون قالب بریزند. اپراتور این کار را در اتاق کنترل انجام خواهد داد.
تخلیه فلز مذاب درون قالب به همین راحتی نیست. اپراتور توسط دستگاهها باید مدام دمای فلز ذوبشده را چک کند تا در مناسبترین زمان عمل تخلیه انجام شود. حین پرشدن، جوانهزدن فلز را با تکیه بر علوم متالوژی طوری انجام میدهند که مانع از ورود هوا و ایجاد ناهماهنگی در مواد شود تا یک جامد همگن داشته باشند. بعداز پرشدن قالب نیز نوار متحرک آن را به سمت دستگاه خنککننده هدایت میکند.
در مرحله بعد فلز فرمگرفته توسط سند کولر جدا خواهد شد. البته که کار تولید کننده دیسک ترمز تمام نشده است. اینجا تازه دستگاه وارد واحد شات پلاست میشود. در این واحد تمام تمیزکاریهای لازم را برای ازبینرفتن ماسههای باقیمانده انجام میدهند و قطعه را برای صیقلیشدن پرداخت میکنند. این کار توسط ساچمههای فلزی که با سرعت خیلی زیاد حرکت میکنند انجام خواهد شد.
در نهایت واحد کنترل کیفی بعداز نظارتهای لازم و بررسی دقیق اجازه میدهد دیسک ترمز به انبار منتقل شود. حالا متوجه شدید برای ریخته گری قطعات ماشین آلات[2] چند دستگاه و چند اپراتور در سهند آذرین تلاش میکنند؟
سهند آذرین تولید کننده دیسک ترمز
بهنظر شما چه دستگاههایی نیاز به ترمز دارند؟ خودروهای سواری، کامیونها و انواع ماشینهای باربری، ماشینهای مسابقه و حتی قطارها برای ترمزگرفتن نیاز به دیسک صفحه دارند. حتی بیشتر ماشینهای مسابقه بهدلیل سرعت بسیار زیاد در مسیر میخواهند در سریعترین زمان توقف کنند. به همین دلیل باید دیسک صفحههایی مطابق با شرایطی که دارند سفارش دهند.
تمام کسانی که قصد دارند برای وسیله خود دیسک ترمز بخرند حتما باید در مورد کیفیت، پیشینه و میزان رضایت برند مورد نظر تحقیق کنند. چون این قطعه تاثیر مستقیمی روی جان انسانها دارد. برند مورد نظر شما باید با ساخت لنت ترمزهای باکیفیت و استفاده از مرغوبترین مواد در فرآیند ساخت عملکرد ترمزگیری شما را تضمین میکند.
سهند آذرین بهعنوان یک تولید کننده قطعات خودروهای سواری[3] که میتواند هرگونه تغییری را در فرآیند ساخت ایجاد کند، در کنار تضمین محصولات تولیدی خود، آمادگی ساخت تمامی قطعات سفارشی ترمز را دارد. پس برای ساخت قطعهای مطابق با نیاز و شرایطی که دارید میتوانید روی این تولید کننده دیسک ترمز حساب باز کنید.
جمعبندی
با توجه به مراحل گفته شده در مقاله تولید کننده دیسک ترمز باید یک فرآیند بسیار پیچیده را برای ساخت یک دیسک صفحه باکیفیت و مرغوب طی کند. ضعف و سهلانگاری در هر مرحله از تولید مساوی با عملکرد نامناسب ترمزگیری خواهد بود. این یعنی بازی با جان سرنشینان خودرو بنابراین، حتما قبلاز خرید این قطعه اساسی در مورد اعتبار برند و سابقه، کیفیت و رضایت مشتریها مطمئن شوید.
References
- ^تولید کننده دیسک ترمز (sahandazarin.com)
- ^ریخته گری قطعات ماشین آلات (sahandazarin.com)
- ^تولید کننده قطعات خودروهای سواری (sahandazarin.com)
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری