پرینت

چگونه برند‌ها در رسانه، مغز‌ها را برای خرید فریب می‌دهند؟

on .

چگونه برند‌ها در رسانه، مغز‌ها را برای خرید فریب می‌دهند؟
به گزارش خبرگزاری - [1]

جوان آنلاین: پیمان محمدیان، در کانال تلگرامی خود نوشت: اگه نخوام دروغ بگم فقط بخشی از خرید شما توی شبکه‌های اجتماعی و رسانه نیاز واقعیتونه و بقیه به دلیل عملیات روانیه که برند‌های مختلف روی مغز شما انجام می‌دن. (در ادامه به چند مورد از این تکنیک‌ها اشاره می‌کنیم):
 تکنیک تأیید اجتماعی:
یکی از عمده‌ترین این تکنیک‌ها، تأیید اجتماعی (Social Proof) نام داره. انسان وقتی می‌بینه بقیه دارن محصولی رو می‌خرن، خیلی بیشتر از زمانی که احساس کنه کسی سمت اون محصول نمی‌ره، ترغیب می‌شه محصولی رو بخره. اگه این افرادی که محصول رو می‌خرند اینفلوئنسر‌های محبوب یا سلبریتی‌ها باشند، این اثر بیشتر هم خواهد شد. 
نظرات مثبت و تعداد لایک‌ها هم خیلی تأثیر مثبت می‌ذارند. برای همین برند‌ها دست به مدیریت کامنت‌ها می‌زنند. مدیریت کامنت‌ها به این شکله که سعی می‌کنند ۹۰ درصد کامنت‌هایی که پاسخ‌شون رو می‌دهند، کامنتای مثبتی باشند و اون ۱۰ درصد هم به کامنت‌هایی پاسخ می‌دهند که به شکل غیرمنطقی انتقاد کردند؛ چون بر اساس الگوریتم اکثر شبکه‌های اجتماعی، کامنت‌هایی را که از طرف صاحب صفحه پاسخ دریافت کردند از بقیه کامنت‌ها زودتر نمایش می‌دهد، اینجوری طرفداران شما زیاد و منتقدین شما احمق و بی‌منطق نشون داده می‌شوند. 
 ترس از دست دادن:
از دیگر تکنیک‌های روانی ترس از دست دادن، فومو (Fear of Missing Out) هستش. این تکنیک به روش‌های مختلف قابل ظهور و بروزه؛ ولی مهم‌ترین جایی که ازش استفاده می‌کنند توی جشنواره‌های فروش و تخفیفه. با تخفیف دادن توی مدت بسیار محدودی، این حس رو توی مخاطب ایجاد می‌کنه که با نخریدن محصول‌تون، اون تخفیف رو از دست می‌ده و برای همین فروش توی جشنواره‌ها و تخفیف‌ها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کنه. فاصله تخفیف‌های شما نباید انقدر نزدیک باشه که اثر فومو خودش رو از دست بده و نباید انقدر دور باشه که خیلی از مشتری‌های بالقوه خودتون رو از دست بدید. معمولاً هر سه ماه توی اکثر کسب‌و‌کار‌ها زمان مناسبیه. 
 ایجاد نیاز کاذب:
یه تکنیک پر استفاده دیگه، ایجاد نیاز کاذب (Artificial Needs) در مشتری هستش. رسانه با تکرار نشون دادن یه محصول و پر زرق و برق نشون دادن سبک زندگی که از اون محصول استفاده می‌کنه، شما رو هل می‌ده به سبک زندگی کسی که متعلق به شما نیست ولی آرزو دارید در اون زندگی کنید. توی این تکنیک معمولاً از تکنیک‌های معروف به (بهشت/جهنم) استفاده می‌کنند. زندگی افرادی که محصولشون رو دارند بهشت، شیک و عالی نشون می‌دهند و سبک زندگی که از اون محصول استفاده نمی‌کنه تیره و تار و بدردنخور نشون می‌دهد. با تکرار این کار به مخاطب این حس رو القا می‌کنند که نداشتن این محصول برابر با عقب افتادن و بدبختیه. 
 ایجاد احساس ترس از قضاوت دیگران:
یه تکنیک دیگه ایجاد حس ترس از قضاوت دیگرانه. توی این روش با ایجاد اضطراب اجتماعی (Social Anxiety Disorder) به خصوص در جوون‌ها کاری می‌کنند که افراد مجبور به انتخاب کالا‌هایی بشن که از نظر عمومی محبوب هستند. توی این تکنیک با به کارگیری افراد مختلف، معروف و فشار کامنتی، پستی و... این حس رو در شما ایجاد می‌کنند که نداشتن برای مثال کیف برند یه ویژگی خیلی بده. یا نداشتن شماره ۰۹۱۲ کد یک باعث کمتر جدی گرفتن شما می‌شه. توی سنین جوانی این حس می‌تونه باعث بشه یه فردی تا گردن بره توی قرض تا محصولات خاصی رو بخره. استفاده از این تکنیک به نظرم چندان اخلاقی نیست.

[2][3]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^ (sahebkhabar.ir)
  3. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2