پرینت

کشف نقش پنهانی استروژن در ابتلا به سرطان

on .

کشف نقش پنهانی استروژن در ابتلا به سرطان

گروه علمی: بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که استروژن‌ با مهار یک سلول ایمنی مهم، پیشروی سرطان را تحریک می‌کند.به گزارش ایسنا، استروژن‌ به عنوان محرک رشد تومور در سلول‌های سرطان پستان و حمل گیرنده‌های آن شناخته شده‌ است اما پژوهش جدید «موسسه سرطان دوک»(Duke Cancer Institute) به طور غیرمنتظره‌ای نشان می‌دهد که استروژن‌ در تحریک رشد سرطان‌ پستان بدون گیرنده و بسیاری از سرطان‌های دیگر نیز نقش دارد.


 پژوهشگران در مقاله این پژوهش توضیح داده‌اند که استروژن نه تنها توانایی سیستم ایمنی را برای حمله به تومورها کاهش می‌دهند، بلکه شانس اثربخشی درمان‌های ایمنی را که برای درمان بسیاری از سرطان‌ها به ویژه سرطان‌ پستان سه‌گانه منفی استفاده می‌شوند، پایین می‌آورد. سرطان پستان سه‌گانه منفی یک شکل تهاجمی از سرطان است که گیرنده‌های استروژن، پروژسترون و پروتئین‌ HER2 را ندارد.

پژوهشگران با تحلیل داده‌های بیماران و آزمایش‌های انجام‌شده روی موش‌ها دریافتند که داروهای ضد استروژن، اثرات استروژن‌ را معکوس می‌کنند و به بازیابی قدرت ایمنی‌درمانی می‌پردازند.
دکتر «دونالد مکدانل»(Donald McDonnell) استاد دانشکده پزشکی دانشگاه دوک و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: درمان سرطان پستان سه‌گانه منفی با ظهور ایمنی‌درمانی بسیار بهبود یافته است.

توسعه راه‌هایی برای افزایش فعالیت ضد سرطانی ایمنی‌درمانی، هدف اولیه پژوهش ماست. ما در این پژوهش، یک راه ساده را به منظور تقویت اثربخشی ایمنی‌درمانی برای این نوع سرطان پستان پیدا کرده‌ایم که مزایای آن حتی در سرطان‌های دیگر مانند ملانوما و سرطان روده بزرگ نیز دیده می‌شود.

مکدانل و همکارانش از جمله «سندیپ آرتام»(Sandeep Artham) دانشیار دانشگاه دوک، روی نوعی از گلبول‌های سفید خون به نام «ائوزینوفیل‌ها»(Eosinophils) تمرکز کردند که معمولا طی واکنش‌های آلرژیک و بیماری‌های التهابی فعال می‌شوند. نقش ائوزینوفیل‌ها اخیرا در تومورها مهم شناخته شده و مشخص شده که «ائوزینوفیلی بافت مرتبط با تومور»(TATE) در میان بیماران مبتلا به انواع گوناگون سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، مری، معده، دهان، ملانوما و کبد رایج است.

این گروه پژوهشی در بررسی خود نشان دادند که چگونه استروژن‌ به افزایش رشد تومورهای سرطان پستان و ملانوما با گیرنده استروژن منفی کمک می‌کند که برای رشد تومور به گیرنده‌های استروژن متکی نیستند. در مقابل، درمان‌های ضد استروژن سیگنال‌دهی گیرنده استروژن را مهار می‌کنند، کارآیی درمان‌های ایمنی را افزایش می‌دهند و سرعت رشد تومور را پایین می‌آورند.

مکدانل گفت: این یافته‌ها اهمیت سیگنال‌دهی گیرنده استروژن را به‌عنوان تنظیم‌کننده زیست‌شناسی ائوزینوفیل و TATE برجسته می‌کنند و کاربرد بالینی کوتاه‌مدت داروهای ضد استروژن را برای افزایش مزایای ایمنی‌درمانی در انواع گوناگون تومور نشان می‌دهند.وی افزود: آزمایش‌های بالینی با استفاده از یک داروی ضد استروژن به نام «لاسوفوکسیفن»(Lasofoxifene) در بیماران مبتلا به سرطان پستان سه‌گانه منفی در حال برنامه‌ریزی است.این پژوهش در مجله «Science Advances» به چاپ رسید.

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2