پرینت

تماشا کنید: تلاش هیجان‌انگیز و نافرجام فالکون ۹ چینی برای فر... -

on .

روز یکشنبه، یک استارتاپ فضایی چینی آزمایش پرواز در ارتفاع بالا را با موشک چندبارمصرف ساخت خود به نام «نبولا ۱» انجام داد. درجریان این آزمایش، موشک پس از صعود به ارتفاع تقریبا پنج کیلومتری، به زمین بازگشت و تلاش کرد تا در پایگاه فضایی اجین بنر در مغولستان داخلی فرود بیاید.

پرواز آزمایشی درحدود دو دقیقه و نیم به خوبی سپری شد تا آنکه موشک درست پیش از فرود به دردسر افتاد و به توپی آتشین تبدیل شد. این اولین آزمایش فرود عمودی موشک توسط شرکتی چینی نیست؛ اما آنچه «دیپ بلو ایرواسپیس» را از رقابش متمایز می‌کند، شفافیت آن است. در عرض چند ساعت، شرکت بیانیه‌ای مفصل در مورد پرواز آزمایشی، اهداف آن و بررسی اولیه‌ی خطای پیش‌آمده منتشر کرد.

علاوه‌براین، دیپ بلو ایرواسپیس اقدام به انتشار ویدئویی کرد که از نزدیک با پهپاد گرفته شده است و تلاش موشک برای فرود و انفجار آتشین آن را از نزدیک به تصویر می‌کشد. انتشار چنین فیلمی از سوی یک شرکت چینی بی‌سابقه است و ظاهرا روند حرکت بخش خصوصی این کشور به سمت شفافیت را نشان می‌دهد.

شرکت چینی می‌گوید از آزمایش اخیر اطلاعات زیادی آموخته و به ۱۰ مورد از ۱۱ هدف اصلی خود دست یافته است. دیپ بلو قصد دارد یک پرواز آزمایشی دیگر در ارتفاع بالا را در اوایل ماه نوامبر انجام دهد.

دیپ بلو ایرواسپیس در کنار استارتاپ‌هایی نظیر اسپیس پایونیر، لینک‌اسپیس، آی‌اسپیس و گلکتیک انرژی، ازجمله شرکت‌های نوظهور در چین است که قصد دارند از موفقیت اسپیس ایکس در زمینه‌ی برخاست و فرود عمودی موشک‌ها، الهام بگیرند. آزمایش اخیر موشک چینی یادآور آزمایش‌های پیشگامانه‌ای است که اسپیس ایکس بیش از یک دهه پیش با موشک «گرس‌هاپر» در سایت تست موتور خود در تگزاس انجام داد.

بیشتر بخوانید

نبولا ۱، موشک در دست ساخت دیپ بلو ۳٫۳۵ متر قطر دارد و از پرتابگر فالکون ۹ اسپیس ایکس با قطر ۳٫۶ متر اندکی کوچک‌تر است. این موشک مثل فالکون ۹ از سوخت اکسیژن مایع و کروسین (نفت سفید) نیرو می‌گیرد. با توجه به بدبیاری اخیر، بعید است که آزمایش پرواز مداری نبولا ۱ تا پیش از سال ۲۰۲۵ انجام شود.

درحالی‌که اسپیس ایکس آزمایش‌های فرود عمودی فالکون ۹ را پس از آغاز به‌کار رسمی این موشک انجام داد، دیپ بلو در تلاش است تا فرود مراحل اول موشک خود را از همان ابتدا پیش از انجام پرتاب‌های مداری، آغاز کند. با توجه به آنچه دیدیم، تماشای فرود موفقیت‌آمیز یک موشک چینی پس از پرتاب، باید جالب باشد.

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2