پرینت

سازمان ملل پایه‌های حکمرانی جهانی هوش مصنوعی را بنا می‌کند

on .

سازمان ملل پایه‌های حکمرانی جهانی هوش مصنوعی را بنا می‌کند

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز[1]؛ این گروه مشورتی در گزارشی ۱۰۰ صفحه‌ای اعلام کرد که هوش مصنوعی دنیای ما را متحول می‌کند و پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای ایجاد حوزه‌های جدید علم و تسریع رشد اقتصادی تا بهبود سلامت عمومی گرفته تا بهبود سلامت عمومی، کشاورزی و بهینه‌سازی شبکه‌های انرژی دارد.

اما به گفته این سازمان، مزایای هوش مصنوعی می‌تواند محدود به تعداد انگشت‌شماری از کشورها، شرکت‌ها و افراد باشد، در حالی که ابزار آینده مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند دنیای کار را دگرگون و سلاح‌های مستقل ایجاد کنند و همچنین صلح و امنیت را در جهان به خطر بیندازند.

این نهاد مشورتی اصولی را تشریح کرد که باید تشکیل نهادهای جدید را برای حاکمیت هوش مصنوعی از جمله حقوق بین‌الملل و به ویژه حقوق بشر هدایت کند. این سازمان از همه دولت‌ها و طرف‌های درگیر در هوش مصنوعی می‌خواهد که برای حمایت از حقوق بشر با یکدیگر همکاری کنند.

این گروه توصیه‌های گسترده‌ای از جمله ایجاد یک پنل علمی بین‌المللی در مورد هوش مصنوعی برای ایجاد درک جهانی از قابلیت‌ها و خطرات آن و گفت‌وگوی جهانی در مورد حکمرانی هوش مصنوعی در سازمان ملل به منظور تثبیت نهادهای آینده بر اصول حقوق بشر و حقوق بین‌الملل ارائه کرد.

این توصیه‌ها همچنین خواستار ایجاد یک صندوق جهانی هوش مصنوعی برای اطمینان از این شد که این فناوری شکاف بین کشورهای ثروتمند و فقیر را پر ‌کند و دستیابی به اهداف توسعه سازمان ملل برای سال ۲۰۳۰ را ارتقا دهد و موجب «مبادله استانداردها» برای تقویت سازگاری فنی شود.

در این گزارش آمده است که در حال حاضر، تنها هفت کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد در هفت ابتکار مهم اخیر در زمینه مدیریت هوش مصنوعی هستند، در حالی که ۱۱۸ کشور در درجه اول در جنوب جهانی «به طور کامل» در همه گفت‌وگوها غایب هستند.

از جمله این ابتکارات، اولین چارچوب قانونی اتحادیه اروپا برای تنظیم هوش مصنوعی است که در اول ماه اوت لازم‌الاجرا شد. گروه ۲۰ اقتصاد پیشرو جهان موافقت کرد که دستورالعمل‌هایی برای توسعه هوش مصنوعی ایجاد کند و از این رو، خواستار استفاده اخلاقی، شفاف و پاسخگو از هوش مصنوعی با نظارت انسانی و رعایت قوانین حریم خصوصی و حقوق بشر شد. و قانونگذاران در کالیفرنیا - خانه بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های هوش مصنوعی جهان - اخیراً قانونی را برای تنظیم هوش مصنوعی تصویب کردند که براساس آن شرکت‌ها گزارش‌های خود را تقدیم فرماندار کنند.

گزارش هیات مشورتی در یک نکته مثبت، اما محتاطانه به پایان رسید.

در این گزارش آمده است: ما به عنوان متخصص نسبت به آینده هوش مصنوعی و پتانسیل خوب آن خوش‌بین هستیم. با این حال، این خوش‌بینی به واقع‌بینی در مورد خطرات و ناکافی بودن ساختارها و مشوق‌های موجود بستگی دارد.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، این نهاد مشورتی را در اکتبر گذشته منصوب کرد و گفت که برای جلوگیری از تبدیل شدن تهدید هوش مصنوعی به یک «غول» کنترل نشده، اقدامات و هماهنگی‌های لازم نیاز است.

سازمان ملل پایه‌های حکمرانی جهانی هوش مصنوعی را بنا می‌کند

این گروه شامل ۳۹ رهبر برجسته هوش مصنوعی از ۳۳ کشور است که از بین بیش از ۲ هزار نامزد انتخاب شده‌اند. آنها نماینده تمام مناطق جهان هستند و شامل کارشناسانی از دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی می‌شوند.

گوترش با حمایت کامل از این گروه اعلام کرد که هر چه زودتر باید با کمک هم یک معماری بین‌المللی برای هوش مصنوعی شکل دهند که هم برای امروز و هم برای آینده فراگیر، چابک و موثر باشد.

پیمان جهانی دیجیتال سازمان ملل متحد چیست؟

سازمان ملل متحد اولین چارچوب جامع جهانی را برای همکاری دیجیتال و حکمرانی هوش مصنوعی منتشر کرد. به گفته گوترش، این چارچوب بخشی از «پیمان آینده» مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و هدف آن گامی متحولانه به سوی چندجانبه‌گرایی موثرتر، فراگیر و شبکه‌ای است.

پیمان جهانی دیجیتال، که به پیمان آینده پیوست و بدون رای به تصویب رسید، بازیگران کلیدی جهان را متعهد به بحث در مورد نحوه اداره هوش مصنوعی و مسئولیت‌های شرکت‌های فناوری می‌کند. در ادامه خلاصه‌ای از معنای سند ۶۶ صفحه‌ای و ۵۶ اقدام گسترده برای فناوری آورده شده است:

حکمرانی هوش مصنوعی با نقشه راه

پیمان جهانی دیجیتال در مورد حکمرانی هوش مصنوعی براساس یک نقشه راه بحث می‌کند.

«رنتانا داون»، مشاور ویژه دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد در امور فناوری، می‌گوید: پیمان جهانی دیجیتال جامع‌ترین توافق جهانی است که تا به امروز در زمینه همکاری دیجیتال تصویب شده است.

او افزود: این یک چارچوب بین‌المللی پرمخاطب برای حاکمیت فناوری مسئولانه است که به مبانی (اتصال، زیرساخت) و همچنین چارچوب‌های حکمرانی هوش مصنوعی می‌پردازد. این پیمان به ویژه از دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی می‌خواهد که در یک صندوق جهانی هوش مصنوعی مشارکت کنند که به کشورهای در حال توسعه اجازه می‌دهد از پیشرفت‌های این فناوری بهره‌مند شوند.

داون گفت: با تکیه بر منابع عمومی و خصوصی، از جمله کمک‌های غیرنقدی، چنین صندوقی می‌تواند برنامه‌های آموزشی مرتبط با هوش مصنوعی، زمان، محاسبات، مدل‌ها و مجموعه‌های داده‌ای تنظیم‌شده را با هزینه‌های کمتر از بازار در دسترس قرار دهد.

این پیمان از شرکت‌های فناوری می‌خواهد تا شفافیت و مسئولیت‌پذیری سیستم‌های خود را افزایش دهند که این امر شامل تعدیل محتوا و مدیریت داده‌های شخصی کاربران می‌شود.

همچنین از شرکت‌های فناوری می‌خواهد تا راه‌حل‌هایی را توسعه دهند و اقداماتی را برای مقابله با آسیب‌های احتمالی - مانند سخنان نفرت‌انگیز و تبعیض - ناشی از محتوای هوش مصنوعی به صورت عمومی اعلام کنند.

با این حال مشخص نمی‌کند که آیا شرکت‌ها باید در مورد مجموعه داده‌هایی هم که برای آموزش به هوش مصنوعی می‌دهند، شفاف باشند یا خیر؟ اما با این حال می‌گوید هر اقدامی باید شامل ادغام پادمان‌ها در فرآیندهای آموزشی مدل هوش مصنوعی، شناسایی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، گواهی اصالت - برچسب زدن، واترمارک کردن و تکنیک‌های دیگر برای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی- باشد.

این سند همچنین خواستار فناوری‌های منبع‌باز و نوآوری‌باز است؛ به این معنا که طرح‌های شرکت‌های فناوری در دسترس عموم قرار گیرد. البته مشخص نیست که چگونه این امر در مورد شرکت‌هایی مانند OpenAI که شرکت‌های منبع بسته هستند، اجرایی می‌شود.

الزامات منبع‌باز فقط در مورد هوش مصنوعی اعمال نمی شود، و می‌تواند برای ایجاد دانش برای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، به ویژه در کشورهای در حال توسعه استفاده شود.

اینترنت و شکاف دیجیتال

پیمان جهانی دیجیتال اعلام کرد که متعهد به اتصال همه افراد به اینترنت است و اذعان دارد که این امر مستلزم افزایش سرمایه‌گذاری‌های مالی در کشورهای در حال توسعه از سوی دولت‌ها و سایر ذینفعان، به ویژه بخش خصوصی است.

این شامل ماهواره‌ها و ابتکارات شبکه محلی می‌شود که پوشش شبکه‌ای امن و مطمئن را برای همه مناطق، از جمله مناطق روستایی، دورافتاده و صعب‌العبور فراهم می‌کند.

این پیمان علاوه بر آنلاین کردن همه افراد، یک مورد جاه‌طلبی را برای ایجاد یک استراتژی ملی مهارت‌های دیجیتال ترسیم می‌کند که شامل آموزش برای عصر دیجیتال، و افزایش پلتفرم‌های فناوری دیجیتال مقرون به‌صرفه می‌شود.

در این سند آمده است: هدف ما پوشش حداکثری مهارت‌های دیجیتال پایه برای هر چه بیشتر، و در عین حال ارتقای مهارت‌های دیجیتال متوسط یا پیشرفته است.

این سند همچنین بر پر کردن شکاف‌های دیجیتال با ایجاد همکاری‌های شمال- جنوب، جنوب- جنوب و مثلثی از جمله بین دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و بخش خصوصی و به منظور تسریع توسعه دانش دیجیتال و دسترسی به ظرفیت‌های تحقیقاتی تاکید می‌کند.

شرکت‌های فناوری و حمایت از کودکان

در این سند تعهدی برای حمایت از مشارکت زنان و دختران در موضوعات STEM (علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) نیز مطرح شده است. در این پیمان آمده است که نیاز فوری به مقابله و رسیدگی به همه اشکال خشونت، از جمله خشونت جنسی و خشونت مبتنی بر جنسیت، که از طریق استفاده از فناوری رخ می‌دهد یا با آن تقویت می‌شود، وجود دارد.

این سند همچنین خواستار اقدام علیه سخنان تنفرآمیز و تبعیض، اطلاعات نادرست، آزار و اذیت سایبری، و بهره‌کشی و سوء‌استفاده جنسی از کودکان شده است.

این سند در حالی ارائه می‌شود که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای محافظت از کاربران جوان در رسانه‌های اجتماعی تحت فشار زیادی قرار دارند. به طور مثال، مارک زاکربرگ، رئیس متا، در ماه ژانویه در مقابل کنگره ایالات متحده از خانواده‌های کودکانی که در پلتفرم‌های او مورد آزار و اذیت یا استثمار جنسی قرار گرفته‌اند، عذرخواهی کرد.

این پیمان همچنین از شرکت‌های فناوری و رسانه‌های اجتماعی می‌خواهد تا مکانیسم‌های گزارش‌دهی ایمن و مطمئن را برای کاربران ایجاد کنند تا نقض‌های بالقوه خط‌مشی را گزارش کنند؛ از جمله مکانیسم‌های گزارش‌دهی ویژه متناسب با کودکان و افراد دارای معلولیت.

در نهایت، سازمان ملل امیدوار است که رسانه‌های اجتماعی و شرکت‌های فناوری، شفافیت و مسئولیت‌پذیری سیستم‌های خود را افزایش دهند؛ از جمله شرایط خدمات، تعدیل محتوا و الگوریتم‌های توصیه، و مدیریت داده‌های شخصی کاربران به زبان‌های محلی.

آیا این پیمان قابل اجراست؟

در حالی که سازمان ملل یک تعهد جهانی به حاکمیت داده را در دستور کار خود قرار داده است، هنوز مشخص نیست که سند آن الزام‌آور است یا خیر؛ به این معنی که مشخص نیست آیا کشورهای عضو سازمان ملل آن را اجرا می‌کنند یا خیر.

مدیرعامل گوگل در مورد تاثیرات مثبت هوش مصنوعی گفت

در اجلاس سران آینده سازمان ملل که هفته پیش برگزار شد و رهبران جهان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گرد هم آمدند تا در مورد هوش مصنوعی و سایر موضوعات بحث کنند، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، نیز سخنرانی کرد.

Humanoid robot joins UN meeting on artificial intelligence

او چهار حوزه کلیدی را که هوش مصنوعی می‌تواند اهداف توسعه پایدار سازمان ملل را پیش ببرد، توصیف کرد، ۱۷ هدف که به گفته سازمان ملل «طرح مشترکی برای صلح و رفاه برای مردم و کره زمین» است.

دسترسی به دانش با زبان مادری فرد

پیچای گفت که در سال گذشته گوگل ۱۱۰ زبان را به مترجم گوگل اضافه کرده است و در حال تلاش برای داشتن هزار زبان رایج است. در ماه مه، گوگل AlphaFold ۳ را معرفی کرد که می‌تواند ساختار پروتئین‌ها، DNA، RNA و لیگاندها را به‌طور دقیق پیش‌بینی کند و آن را به عنوان یک پیشرفت در کشف دارو توصیف کرد.

از آن زمان، گوگل استفاده از آلفافولد را رایگان کرده است. پیچای گفت که بیش از ۲ میلیون محقق در بیش از ۱۹۰ کشور به آن دسترسی داشته‌اند که ۳۰ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه هستند.

او افزود: در سطح جهانی از آلفافولد در تحقیقاتی استفاده می‌شود که می‌تواند به مقاوم‌تر کردن محصولات کشاورزی در برابر بیماری‌ها، کشف داروهای جدید در مناطقی مانند واکسن‌های مالاریا و درمان‌های سرطان و موارد دیگر کمک کند.

کاهش فاجعه آب و هوایی

پیچای گفت سیستم «فلود هاب» گوگل برای هشدار در مورد بلایای آب و هوایی تا هفت روز قبل در ۸۰ کشور طراحی شده است که مجموعا بیش از ۴۶۰ میلیون نفر جمعیت دارند.

گوگل می‌گوید ۲۲ کشور از سیستم‌های ردیابی مرزی خود برای آتش‌سوزی‌های جنگلی استفاده می‌کنند. و در این ماه «فایرست» را معرفی و آن را یک «صورت فلکی ماهواره‌ای جهانی جدید» توصیف کرد که به طور خاص برای شناسایی و ردیابی آتش‌سوزی‌های جنگلی به اندازه یک کلاس درس در ۲۰ دقیقه طراحی شده است.

پیچای گفت که هوش مصنوعی به این فناوری‌ها «در دقت، سرعت و مقیاس» کمک می‌کند.

کمک به پیشرفت اقتصادی

پیچای گفت مطالعات نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری نیروی کار جهانی را ۱/۴ درصد افزایش دهد و تولید ناخالص داخلی جهانی را تا هفت امتیاز در دهه آینده افزایش دهد.

او هوش مصنوعی را «متحول‌کننده‌ترین فناوری تاکنون» توصیف کرد و از ایجاد صندوق جدیدی برای آموزش و آموزش هوش مصنوعی در سراسر جهان خبر داد.

او گفت که می‌خواهد از «شکاف هوش مصنوعی» جهانی جلوگیری کند و گوگل برای این کار در حال ایجاد یک صندوق فرصت جهانی هوش مصنوعی ۱۲۰ میلیون دلاری است که از طریق آن و با مشارکت سازمان‌های غیرانتفاعی محلی و سازمان‌های غیردولتی آموزش هوش مصنوعی را در جوامع سراسر جهان در دسترس قرار دهد.

انتهای پیام/

References

  1. ^ایسکانیوز (www.iscanews.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2