پرینت

درباره یکی از کثیف ترین دروغ های سیاسی معاصر ایران: آن 110 میلیون دوز کار چه کسی بود؟

on .

درباره یکی از کثیف ترین دروغ های سیاسی معاصر ایران: آن 110 میلیون دوز کار چه کسی بود؟

عصر ایران - یکی از بزرگ ترین و کثیف ترین دروغ های سیاسی معاصر ایران به ماجرای خرید واکسن کرونا مربوط می شود. ویروس کرونا همزمان با دولت دوم حسن روحانی در جهان فراگیر شد و میلیون ها انسان را به کام مرگ کشاند. 

شایعه ای که اصولگرایان تندرو ساخته و به عنوان یک واقعیت تاریخی مدام به دروغ خودساخته اش استناد می کنند و حتی برخی دولتمردان سابق نیز از آن سخن گفته اند این است: دولت روحانی، به بهانه تحریم ها و FATF ، از خرید واکسن خودداری کرد ولی دولت رئیسی، با اقتدار و بدون امید بستن به برجام و FATF، میلیون ها دوز واکسن وارد کشور کرد و جان شهروندانش را نجات داد. کما این که در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز این دروغ را تکرار کردند و اخیراً نیز محمود نبویان، نماینده جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی گفته است: "ما فراموش نمی‌کنیم روزی ۷۰۰ کشته می‌دادیم و دولت روحانی به بهانه FATF واکسن وارد نمی‌کرد!"

اما واقعیت چیست؟

واقعیت این است که که واکسن های معتبر جهانی در پاییز 1399 و در چند ماه آخر دولت روحانی، وارد چرخه تولید شدند. در خود آمریکا در هفته آخر آذر 1399 اولین واکسن کرونا به پرستاری به نام ساندرا لیندسی تزریق شد. 

برغم شایعات دروغین، دولت روحانی در دی ماه همان سال، یعنی به فاصله کمتر از یک ماه از اولین تزریق در امریکا، 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا از طریق کواکس خرید و پولش را نیز واریز کرد و سپس قراردادهای دیگری برای خرید واکسن با کشورهای مختلف منعقد کرد.

بهتر است گزارش خریدهای ایران عیناً از خبرگزاری اصولگرای فارس که منتقد دولت روحانی و حامی دولت رئیسی بود، بخوانید:

« با صدور مجوز واکسن‌ها، اولین و مطمئن‌ترین جایی که می‌شد از آن واکسن خرید، «کواکس» بود. ایران تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار داشت و کواکس برنامه ای جهانی بود برای تضمین دسترسی همه کشورها به واکسن. به‌عبارتی، همه می‌دانستند که با ورود واکسن به بازار، مساله انحصار و احتکار واکسن توسط کشورهای ثروتمند جدی خواهد شد. از طرفی، کرونا یک بیماری شدیدا مسری بود که تنها راه رهایی از آن، واکسیناسیون همه مردم دنیا ارزیابی شده بود. پس سبد کواکس تشکیل شد تا با دریافت بخشی از واکسن‌های تولید شده در نقاط مختلف جهان، امکان دسترسی همه مردم دنیا را به واکسن تامین کند.

ایران در دی‌ماه ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن از کواکس خرید و علیرغم همه مشکلات تحریم و سختی‌های جابجایی پول، مبلغ آن را هم واریز کرد.  کواکس متعهد شده بود که ۴.۲ میلیون دوز از این واکسن را تا آخر فوریه (۱۰ اسفند) به ایران برساند. طبق سند ملی واکسیناسیون، ایران تا پایان ۱۳۹۹ به ۲.۶ میلیون دوز واکسن احتیاج داشت و با این حساب، فاز اول واکسیناسیون، بدون هیچ مشکلی انجام می‌شد. با این حال، ایران به این واکسن‌ها بسنده نکرد.

به فاصله یک ماه از خرید کواکس‌، ایران در ۱۶ بهمن خبر از خرید ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک۵ روسیه را داد. قرار بود این واکسن‌ها هم تا پیش از نوروز وارد کشور شود.  در ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ قرارداد دیگری نیز با روسیه بسته شد: واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن با وعده تحویل از خرداد تا آذر.
خرید بعدی ایران از هند و در اسفند ماه بود. یک شرکت خصوصی که به‌نوعی نماینده «بهارات» در ایران محسوب می‌شد، قرارداد خرید ۲ میلیون دوز واکسن را امضا کرد و بلافاصله مبلغ ۵۰۰ هزار دوز آن را نیز پرداخت کرد. بهارات قرار بود در بهار به ایران برسد.

چین یکی از بزرگترین صادرکنندگان واکسن بود که بخش عمده‌ای از نیاز دنیا را تامین می‌کرد. مذاکرات با چین هم از آذرماه جریان داشت و در نهایت در بهار به قرارداد خرید ۳۰ میلیون دوز واکسن ختم شد؛ ۱۰ میلیون دوز در بهار ۱۴۰۰ و مابقی تا پایان پاییز.

به این ترتیب، ایران تا قبل از ارائه مجوز تولید واکسن داخلی (۲۴ خرداد ۱۴۰۰)، قرارداد خرید حداقل ۱۱۰ میلیون دوز واکسن را بسته بود که قرار بود به تدریج تا پایان پاییز (پایان سال ۲۰۲۱ میلادی) وارد کشور شود. این در حالی بود که طبق سند ملی واکسیناسیون، ایران تا پایان پاییز ۶۵ میلیون دوز و تا پایان سال ۱۲۰ میلیون دوز واکسن احتیاج داشت.»

آنچه خواندید، عین گزارش خبرگزاری فارس است که تصریح می کند تا قبل از 24 خرداد 1400 ، دولت روحانی قرارداد 110 میلیون دوز واکسن کرونا را منعقد کرده بود.
پس اصل این حرف که دولت روحانی به بهانه تحریم ها و fatf ، واکسن نخرید، دروغ محض و بی تقوایی آشکار است.

طبق گزارش خبرگزاری فارس از 110 میلیون دوزی که قرارداد آنها توسط دولت روحانی بسته شده بود، از بهمن 1399 تا 20 شهریور  49 میلیون و 877 هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور شد. 32 میلیون و 197 هزار دوز از این میزان در 20 روز نخست شهریور 1400 وارد ایران شد و به همین دلیل شایعه ساختند که دولت جدید این واکسن ها را خریده است و این در حالی است که وزیر بهداشت جدید دولت رئیسی، روز 10 شهریور معارفه شده بود و بدیهی است انعقاد قرارداد و سفارش تولید و واریز پول و ارسال محموله، در آن 10 روز نخست صورت نگرفته بود و مربوط به ماه های قبل بود. 2 هفته بعد نیز وبر اساس قراردادهای قبلی منعقد شده در دولت روحانی، 13 میلیون دوز دیگر وارد کشور شد و جمع واردات واکسن به 73 میلیون دوز رسید.

پس تا اینجای کار مشخص شد که دولت روحانی، قرارداد خرید 110 میلیون دوز واکسن کرونا را منعقد کرده و تا 20 شهریور، حدود 50 میلیون دوز وارد ایران شده بود  که از برنامه تعیین شده در سند ملی واکسیناسیون نیز جلوتر بود. در این سند آمده بود که تا پایان پاییز 65 میلیون دوز واکسن نیاز است ولی دولت، قرارداد 110 میلیون دوز برای تحویل تا انتهای پاییز را بسته بود که 50 میلیون دوز آن، تا قبل از فرا رسیدن پاییز، به ایرانی ها تزریق شده بود.

اما بخشی از واکسن های خریداری شده به ایران تحویل داده نشدند یا با تاخیر تحویل شدند. بیایید علت این را نیز از خود خبرگزاری اصولگرای فارس بخوانیم:

 «با خرید ۱۱۰ میلیون دوز واکسن، عملا ایران باید در امر واکسیناسیون با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شد. اما چرا تا ماه‌ها سرعت واکسیناسیون پایین بود. نگاهی بیندازیم به عاقبت واکسن‌ها.

کواکس اولین فروشنده واکسن به ایران بود: ۱۶.۸ میلیون دوز. قرار بود کشورهای تولیدکننده، واکسن‌های خود را به کواکس بدهند تا میان سایر کشورها توزیع شود. اما در عمل، بسیاری از کشورها به دلیل درگیری داخلی با سویه‌های جدید کرونا، از این کار خودداری کردند. از طرف دیگر، تقریبا هیچکدام از واکسن‌سازها هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و تولید، بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی اولیه بود. اینچنین بود که کواکس عملا در انجام تعهداتش به همه کشورها با مشکل مواجه شد. در ایران، مشکل دیگری هم وجود داشت. تحریم‌های آمریکا هم مانع نقل و انتقال پول می‌شد و هم شرکت‌های تولیدکننده را می‌ترساند که محصول خود را به ایران بفرستند. اینگونه بود که تا پایان سال ۹۹ حتی یک واکسن از تعهد ۴.۲ میلیون دوزی کواکس به ایران نرسید. در فروردین و اردیبهشت نیز فقط ۲.۱ میلیون دوز واکسن به ایران رسید و باز هم وقفه در کار افتاد.

بزرگترین قرارداد ایران با روسیه بود. یکی ۲ میلیون و دیگری ۶۰ میلیون دوز اسپوتنیک. روسیه البته بیش از یک میلیارد دوز واکسن را به ۲۰ کشور پیش‌فروش کرده بود اما علیرغم سرمایه‌گذاری‌های متعدد برای تولید واکسن در کشورهای مختلف (ازجمله ایران) عملا نتوانست ظرفیت تولید خود را سریع بالا ببرد. تا قبل از سال ۹۹ فقط ۳۰۰ هزار دوز از قرارداد اول وارد کشور شد و در بهار هم ۶۰۰ هزار دوز. از قرارداد بزرگ ۶۰ میلیون دوزی هم که باید از خرداد آغاز می‌شد، تا امروز هیچ واکسنی وارد کشور نشده.

قرارداد بزرگ بعدی، با چین بود. اما حتی چین هم برای صادرات واکسن به ایران، با مشکل تحریم‌های آمریکا مواجه شد. در نهایت، طرفین به این نتیجه رسیدند که واکسن چینی بدون نام بردن از نام کشور و شرکت تولیدکننده، از طریق واسطه صلیب سرخ تحویل هلال احمر ایران شود تا خطر تحریم کاهش پیدا کند. با این وجود، فقط ۳ میلیون دوز از تعهد ۱۰ میلیونی چین در بهار محقق شد.» 

طبق آنچه فارس نوشته و عیناً در سطور بالا خواندید، دلایل زیر باعث اخلال و تاخیر در وارادات واکسن به ایران شده بود:

- تحریم آمریکا که باعث ایجاد مشکل در نقل و انتقال پول می شد و حتی چین نیز در نهایت با واسطه گری صلیب سرخ توانست به ایران واکسن بفروشد
- تهدید سایر کشورها توسط امریکا که به ایران واکسن نفروشند
- واکسن سازان جهان، کمتر از میزان پیش بینی تولید داشتند و نتوانستند تعهدات خود را ایفا کنند ( به ویژه روسیه و هند که برغم قرارداد به ایران واکسن ندادند)
 
( دو دلیل اول، همان دلایلی هستند که دولتمردان سابق بدان ها اشاره می کردند و می گفتند تحریم ها در روند واردات واکسن اختلال زا هستند)

مختصر و مفید این که دولت روحانی قرارداد 110 میلیون دوز کرونا را از همان ابتدای تولید واکسن کرونا در جهان منعقد کرد و برغم مشکلاتی که در گزارش فارس بدان ها اشاره شده، تا 20 شهریور 50 میلیون دوز وارد کشور شد. در 6 مهر نیز طبق اعلام سایت رسمی دولت  پنجاه و نهمین محموله واکسن کرونا به ایران رسید و تعداد دوزهای وارد شده از 73 میلیون دوز گذشت. این واکسن ها نیز همان گونه که ذکر شد، بر اساس سفارش و قرارداد دولت قبل، تولید و وارد شده بودند.

در دولت مرحوم رئیسی نیز خریدها ادامه پیدا کرد و علاوه بر ورود خریدهای قبلی، قراردادهای جدید بسته شد. با این تفاوت که با گذشت حدود یک سال از تولید واکسن در جهان - و در خود ایران - بازار واکسن مانند ماه های اول، با محدودیت تولید و عرضه مواجه نبود و حتی با پیشی گرفتن تولید از تقاضا، قیمت انواع واکسن کرونا در بازارهای جهانی کاهش یافته بود و در ادامه مسیر، برخلاف ماه های اول، این تولید کننده ها بودند که به دنبال خریدار می گشتند تا از این فرصت پولساز استثنایی بیشترین نفع را ببرند.

بنابراین، هر کس که گفت دولت روحانی به بهانه تحریم ها واکسن نخرید، بدانید که یا ناآگاه است یا با وقاحت تمام دارد دروغ می گوید و یک دروغگوی حرفه ای است.

تعطیلی اتاق مرگ واشنگتن/ 78 نفر در 106 سال در این اتاق اعدام شدند (فیلم) [1]

References^تعطیلی اتاق مرگ واشنگتن/ 78 نفر در 106 سال در این اتاق اعدام شدند (فیلم) (sahebkhabar.ir)^کشف استخر و مخزن سنگی بزرگ آب از دوره هخامنشی در نقش رستم / هخامنشیان بیش از ۱۰ متر از کوه را تراشیده بودند (فیلم + عکس‌هایی که برای نخستین‌بار منتشر می‌شوند) (sahebkhabar.ir)^فیلم های دیگر (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2