پرینت

قرص‌های تقلبی می‌توانند استرس را کاهش دهند! / اثرات پزشکی یا ترفندهای مغزی؟

on .

قرص‌های تقلبی می‌توانند استرس را کاهش دهند! / اثرات پزشکی یا ترفندهای مغزی؟
به گزارش خبرگزاری - [1]

مصرف یک قرص قند بدون مواد فعال پزشکی به نوعی می‌تواند یک واکنش روانگردان را در برخی افراد ایجاد کند. در یک مطالعه جدید، روانشناسان نشان می‌دهند که این پدیده عجیب می‌تواند به عنوان یک راه ساده برای کاهش استرس، حداقل در کوتاه مدت برای سطوح متوسط اندوه، استفاده شود. جیسون موزر، روانشناس دانشگاه ایالتی میشیگان (MSU)، توضیح می‌دهد:«قرار گرفتن در معرض استرس طولانی مدت می‌تواند توانایی یک فرد را برای مدیریت احساسات مختل کند و مشکلات سلامت روان قابل توجهی ایجاد کند. بنابراین ما هیجان‌زده هستیم که ببینیم مداخله‌ای که تلاش بسیار کمی می‌طلبد همچنان می‌تواند منجر به مزایای قابل توجهی شود.»

کاهش استرس با یک داروی تقلبی!

داروین گوئارا، روانشناس MSU و تیمش برای گروهی از ۳۲ داوطلب دارونما تجویز کردند و هیچ درمانی به گروه دیگری از ۳۲ نفر ارائه نکردند. همه ۶۴ شرکت‌کننده گزارش دادند که در طول همه‌گیری COVID-۱۹ استرس طولانی مدت را تجربه کرده‌اند. سطوح استرس، اضطراب و افسردگی آنها قبل، بین و در پایان آزمایش دو هفته‌ای اندازه‌گیری شد. نکته جالب این بود که گروه دارونما می‌دانستند که قرص‌هایی بدون مواد فعال مصرف می‌کنند. به آنها دستور داده شد که دو بار در روز قرص‌های فیبر گیاهی بی‌اثر مصرف کنند و روزانه یک نظرسنجی پایبندی مصرف قرص را پر کنند.  باورنکردنی است، کسانی که دارونما مصرف می‌کردند، با وجود دانستن اینکه چه چیزی مصرف می‌کنند فقط یک دارونما بود، همچنان کاهش استرس، اضطراب و افسردگی نسبت به گروه بدون درمان داشتند ولی هنوز کاملاً درک نشده است که چگونه این ترفند مغزی جذاب کار می کند.

گوئارا و تیمش می‌گویند: «داده‌های ما نشان می‌دهند که اثرات دارونماهای غیر فریبنده بر نتایج عاطفی نمی‌تواند صرفاً به انتظارات صریح نسبت داده شود.»

شواهد کافی نیست اما درمان جواب داده است!

محققان دیگری پیشنهاد کرده‌اند که دارونماهای غیر فریبنده ممکن است از طریق مکانیزم‌هایی مانند انتظارات ضمنی، شرطی‌سازی از تجربه قبلی با درمان فعال و شناخت تجسم عمل کنند.

هر چه مکانیسم‌ها دقیق باشند، محققان پیشنهاد می‌کنند که استفاده از دارونما برای درمان افرادی که دچار استرس متوسط ​​هستند، ممکن است به جلوگیری از وخیم‌تر شدن آنها به شرایط شدیدتر کمک کند.

گوئارا اشاره می‌کند: دارونماهای غیر فریبنده که از راه دور تجویز می‌شوند، می‌توانند به افرادی که با نگرانی‌های سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنند و در غیر این صورت به خدمات سنتی سلامت روان دسترسی نداشتند، کمک کنند و این توانایی تجویز دارونماهای غیر فریبنده از راه دور، پتانسیل مقیاس‌پذیری را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. محققان دیگری نیز استدلال می‌کنند که هنوز شواهد کافی برای استفاده از دارونما برای درمان‌ها وجود ندارد، زیرا مطالعاتی مانند این که از اثربخشی آنها حمایت می‌کنند کوچک و کوتاه مدت هستند.

این امر باعث می‌شود دارونماها برای استفاده به عنوان کنترل در آزمایشات بالینی برای کمک به حذف تعصبات مناسب باشند، اما تحقیقات گسترده‌تر برای تأیید ارزش درمانی آنها ضروری است.

منبع: Applied Psychology: Health and Well-Being

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

[2][3]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^ (sahebkhabar.ir)
  3. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2