پرینت

BIOS و UEFI چه تفاوت‌هایی دارند؟ هرآنچه باید بدانید - اکونیوز

on .

روند کار UEFI مشابه بایوس است؛ اما برخلاف بایوس، امکان کنترل بیشتری را روی سخت‌افزار سیستم به شما می‌دهد تا جایی که حتی در برخی موارد می‌توانید این فرم‌ور را به صورت آنلاین و بدون نیاز به اتصال فلش به درگاه USB سیستم خود، بروزرسانی کنید.

اگرچه کارایی UEFI و BIOS مشابه است و هر دو به‌عنوان یک فرم‌ور ناظر عمل می‌کنند؛ اما بین عملکرد این دو تفاوت‌هایی وجود دارد که برخی در سطح ظاهری و برخی دیگر نیز، مربوط به قابلیت‌هایی هستند که آنها در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

تفاوت ظاهری

محیط BIOS تقریباً هیچ زیبایی بصری یا رابط گرافیکی پیچیده‌ای ندارد و صرفاً نوشته‌هایی سفیدرنگ در پس‌زمینه‌ی آبی یا بالعکس به شما نمایش داده می‌شوند؛ در مقابل، UEFI از رابط گرافیکی‌تری استفاده می‌کند که علاوه بر ظاهر زیباتر، باعث می‌شود تا کارکردن با بخش‌های مختلف آن برای کاربر راحت‌تر و دلچسب‌تر باشد.

قابلیت پشتیبانی از شبکه

یکی از برتری‌های بسیار مهم UEFI نسبت به بایوس، قابلیت پشتیبانی از شبکه در این فرم‌ور است. به لطف این قابلیت، نه‌تنها شما می‌توانید فرم‌ور UEFI را به‌روزرسانی کنید، بلکه امکان عیب‌یابی کامپیوتر خود را از راه دور دارید.

امکان استفاده‌ی هم‌زمان از ماوس و کیبورد

در BIOS، شما تنها به واسطه‌ی استفاده از دکمه‌های روی کیبورد می‌توانید بین گزینه‌های مختلف منو حرکت کنید. این روند، سرعت شما را در کار با کامپیوتر می‌گیرد و حضور در محیط بایوس را آزاردهنده می‌کند. این مشکل، در UEFI وجود ندارد؛ زیرا این فرم‌ور از ماوس نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید راحت‌تر و البته، سریع‌تر گزینه یا بخش دلخواه خود را در منو انتخاب کنید.

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2