پرینت

اهمیت رشد کودک در دوران مهد کودک و پیش دبستانی

on .

به گزارش خبرگزاری - [1] پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: [2]

 

رشد اولیه کودک بر سلامت اجتماعی و عاطفی او تأثیر می‌گذارد. در سال‌های اولیه کودک با حضور در مهدکودک و پیش دبستانی [3] مسائلی مانند جدایی از والدین، ​​مشارکت و همکاری گروهی حل مشکلات از طریق سازش و اشتراک‌گذاری وسائل با دیگران را یاد می‌گیرد. والدین و معلمان می‌توانند در پرورش عشق به یادگیری، به ذهن جوانان در ایجاد احساس استقلال و کنجکاوی کمک کنند. پیوندهای حسی با والدین، تجربیات یادگیری و تعاملات عاطفی همه در رشد کودک تأثیر می‌گذارد. تمرکز بر رشد اولیه کودکی پایه‌ای برای آینده شغلی آموزشی کودک نیز هست. تحقیقات مستمر نشان می‌دهد کودکانی که فرصت‌های آموزشی در کودکی را به‌طور مناسب دریافت می‌کنند، به طور متوسط ​​در ادامه تحصیلات و آینده شغلی‌شان موفق‌ترند. آموزش‌های ابتدایی در محیط خانه، پایه و اساس چگونگی نگاه کودک به آموزش و یادگیری در بقیه زندگی است.

مهد کودک و پیش دبستانی نقش مهمی در تربیت کودکان دارند و از آنها به عنوان محیط های تربیتی و آموزشی برای کودکان استفاده می شود. این موسسات تاثیرات عمیقی بر رشد و توسعه کودکان دارند و به آنها کمک می کنند تا مهارت‌ها و استقلال مورد نیاز برای ورود به مرحله‌ی تحصیل ابتدایی را کسب کنند. در مهد کودک و پیش دبستانی، کودکان با محیط های یادگیری و بازی‌های تربیتی در تماس هستند که باعث فراگیری مهارتهای اجتماعی، زبانی، حرکتی و شناختی می شود. این موسسات به کودکان کمک می کنند تا مهارت های زندگی روزمره و همچنین مهارت های تحلیلی و تفکری را یاد بگیرند. همچنین، مهدکودک و پیش دبستانی برای کودکان به عنوان یک محل گذراندن زمان آموزشی و تفریحی عمل می کند و به آنها اجازه میدهد تا با هم تعامل برقرار کنند و در آموزش و یادگیری فعالیت کنند. در نتیجه، مهد کودک و پیش دبستانی نقش مهمی در تربیت کودکان دارند و می توانند به آن‌ها کمک کنند تا به عنوان افراد مستقل و مسئول وارد مراحل تحصیلی بعدی شوند

  1. ارتقای سلامت زیستی، روانی و اجتماعی کودکان
  2. ارتقای هشیاری اخلاقی و توجه به ارزشهای دینی و مذهبی
  3.  پرورش خلاقیت و شکوفایی استعدادهای کودکان از ابعاد مختلف
  4.  آموزش مفاهیم اجتماعی نظیر تعاون، نوع دوستی، گذشت، ایثار، همکاری و ارزشهای مطلوب زندگی از طریق آموزش غیرمستقیم و کسب تجارب گوناگون
  5. توسعه توانایی‌های کودکان در بیان اندیشه و بروز احساسات و عواطف با استفاده از آموزش مهارت‌های زندگی، هنری، کلامی، بازی، شعر خوانی و نمایش
  6. کمک به اولیاء درمراقبت، نگهداری و پرورش کودکان و ایجاد ارتباط موثر دوجانبه بین کودک و اولیا

به خاطر داشته باشید که تجربه هایی که کودکان در مهد کودک و پیش دبستانی به دست می آورند اگر غنی و به موقع باشد، موجب رشد مهارت های مهمی در کودک می شوند که کودک باید در طول زندگی آن ها را کسب نماید.

علاوه‌بر این اهداف، در مهد کودک‌ها و پیش دبستانی مطالبی نیز جهت آموزش ارائه می‌شود که در این بخش به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

قصه‌گویی

داستان و قصه‌گویی یکی از برنامه‌های آموزشی بیشتر مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها به‌شمار می‌روند. قصه گویی باعث می‌شود تا کودکان از نظر تصاویر ذهنی و تجسم فکری، خلاقیت بیشتری داشته باشند و همین‌طور توانایی شنیداری‌شان تقویت شود.

زبان انگلیسی

امروزه به دلیل گسترش ارتباطات یادگیری زبان خارجی، یکی از ملزومات برای کودکان به‌شمار می‌رود. زبان انگلیسی یکی از زبان‌های بین‌المللی است که در بیشتر کشورهای دنیا به عنوان زبان دوم آموزش داده می‌شود.  زبان انگلیسی قواعد و گرامر ساده دارد و کودکان می‌توانند در این دوران زبان انگلیسی آسان‌تر و عمیق‌تر بیاموزند. یادگیری زبان انگلیسی در کودکان تاثیر زیادی دارد و باعث افزایش اعتماد به‌نفس و فرصت‌های شغلی برای آن‌ها می‌شود.

نقاشی

نقاشی یکی دیگر از برنامه‌های آموزشی در مهد کودک و پیش دبستانی است. نقاشی کردن باعث شده تا کودکان رویاها، تخیلات و احساسات خود را روی کاغذ ترسیم کنند که این کار باعث افزایش خلاقیت کودکان می‌شود و همین‌طور انگیزه آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.  مربیان مهد کودک برای آموزش نقاشی به کودکان از ابزاری اعم از پاستیل، آب رنگ، رنگ روغن و مداد شمعی استفاده می‌کنند و همین‌طور از کتب رنگ آمیزی استفاده می‌کنند. از طرفی فعاایت‌هایی مانند نقاشی کردن به رشد و تقویت حافظه مغز نیر کمک می‌کند؛ چرا که در زمان نقاشی کودکان باید از تخیل خود استفاده کنند.

مجموعه پرچین

مهد کودکپرچین[4]، واقع در منطقه اوین تهران، از سنین ٣ سال تا ٧ سال کودکان را پذیرش می‌کند و به دنبال ایجاد تجربه کودکی متفاوت و  اصیل به کودکان است. مهدکودک پرچین امکان بازدید حضوری را نیز برای خانواده‌ها فراهم کرده است تا برای انتخاب آگاهانه مهدکودک به والدین کمک کند.

[5][6]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین (www.mosalasonline.com)
  3. ^مهدکودک و پیش دبستانی  (parcheen.org)
  4. ^پرچین (parcheen.org)
  5. ^ (sahebkhabar.ir)
  6. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2