رازهای خورشید مصنوعی
جوان آنلاین: کانال تلگرامی «هنر و فلسفه» نوشت: پروژه «آب و هوا» - The Weather Project اثر اولافور الیاسون
(Olafur Eliasson) هنرمند دانمارکی - ایسلندی است که در تالار توربین موزه تیت مدرسن لندن به نمایش در آمده است؛ او در اینستالیشن عظیم خود با بهکارگیری عناصری، چون نور، آب و دمای هوا، مخاطبان آثارش را با چیزی فراتر از آن چه تصورش را دارند رو به رو میکند.
جزئیات اثر
خورشید مصنوعی: مرکز این نصب، یک خورشید مصنوعی بزرگ است که با استفاده از صدها لامپ تکرنگ (مونوفریک) ایجاد شده است. این خورشید مصنوعی به نظر میرسد که در انتهای تالار توربین قرار دارد و به دلیل نور شدیدش، بازدیدکنندگان احساس میکنند که در برابر یک خورشید واقعی قرار دارند.
آینهها: سقف تالار توربین با آینههای بزرگی پوشیده شده است که بازتاب نور خورشید مصنوعی و فضای اطراف را ایجاد میکنند. این آینهها باعث میشوند که بازدیدکنندگان بتوانند خود را در فضای بزرگ تالار ببینند و حس گستردگی و بیکرانگی فضا را تجربه کنند.
بخار: برای ایجاد حس مهآلود و تغییرات آبوهوایی، الیاسون از ماشینهای تولید بخار استفاده کرده است. این بخارها فضایی مهآلود و مرطوب را ایجاد میکنند که به تجربه حس واقعیتر از طبیعت و هواشناسی کمک میکند.
تحلیل اثر
تجربه چند حسی: این اثر هنری با ترکیب نور، آینه و بخار، تجربهای چند حسی و فراگیر را برای بازدیدکنندگان ایجاد میکند. این تجربه به گونهای طراحی شده است که مخاطبان به تعامل با فضاواحساسات خود پرداخته و به تفکر درباره ارتباطشان با طبیعت و محیط زیست بپردازند.
پرسش از واقعیت: الیاسون با خلق یک خورشید مصنوعی و ایجاد یک فضای مهآلود، سوالاتی درباره واقعیت و طبیعت مصنوعی مطرح میکند. این اثر هنری به نوعی چالش برای ادراک ما از حقیقت و واقعیت است و ما را به تأمل در مورد تفاوت بین تجربههای واقعی و ساختهشده وادار میکند.
تعامل و مشارکت: در این چیدمان، بازدیدکنندگان به طور فعال در تجربه اثر شرکت میکنند. آنها میتوانند در فضای تالار حرکت کنند؛ خود را در آینهها ببینند و از زوایای مختلف به خورشید مصنوعی نگاه کنند. این تعامل و مشارکت بازدیدکنندگان یکی از ویژگیهای بارز هنر پستمدرن است که به تجربه فردی و منحصر بهفرد هر بازدیدکننده اهمیت میدهد.
تأثیر فناوری: The Weather Project بهشدت به فناوری وابسته است. استفاده از لامپهای تکرنگ، آینههای بزرگ و ماشینهای تولید بخار نشاندهنده تأثیر فناوریهای جدید بر هنر معاصر است. این اثر هنری به خوبی نشان میدهد که چگونه هنرمندان معاصر از فناوری برای خلق تجربههای جدید و نوآورانه استفاده میکنند.
ژان فرانسوا لیوتار و «وضعیت پستمدرن»
ژان- فرانسوا لیوتار زاده ۱۰ اوت ۱۹۲۴ در ورسای – درگذشته ۱۳ آوریل ۱۹۹۸ در پاریس، فرانسه) نظریهپرداز ادبی و از پیشگامان فلسفه پستمدرن، در جهان است. نظریات لیوتار درباره پستمدرنیسم و تأثیر فناوری و رسانهها بر هنر و فرهنگ به خوبی در
The Weather Project منعکس شده است. این چیدمان عظیم با ایجاد واقعیتی مصنوعی و تأمل در تفاوت بین تجربههای واقعی و ساخته شده، به چالش کشیدن این ادراکات میپردازد. همچنین، استفاده از فناوریهای پیشرفته در این اثر هنری به تحلیل تأثیرات رسانهها و تکنولوژی بر هنر و فرهنگ معاصر کمک میکند.
نقد روایتهای کلان و بحران مشروعیت: لیوتار در کتاب «وضعیت پستمدرن» به نقد روایتهای کلان و بحران مشروعیت در جامعه پستمدرن میپردازد. او معتقد است که در دوران پستمدرن، روایتهای کلان (grand narratives) که به توضیح و تبیین واقعیتها میپرداختند؛ دیگر معتبر نیستند و جامعه به سمت تکثر روایتها و پراکندگی معنا حرکت کرده است. چیدمان The Weather Project با ایجاد یک خورشید مصنوعی و فضای مهآلود به چالش کشیدن روایتهای کلان و تجربههای مطلق میپردازد. این اثر هنری به ما یادآوری میکند که آنچه ما به عنوان حقیقت میپذیریم؛ میتواند ساخته و پرداخته فناوری و هنر باشد. الیاسون با خلق یک واقعیت مصنوعی، بحران مشروعیت در ادراکات ما را برجسته میکند و نشان میدهد که حقیقتهای ما میتوانند به سادگی تغییر کنند و جایگزین شوند.
تأثیر فناوری و رسانهها: لیوتار به تأثیرات عمیق فناوری و رسانهها بر فرهنگ و هنر در دوران پستمدرن اشاره میکند. او معتقد است که فناوری و رسانهها باعث تغییرات بنیادین در نحوه تولید، مصرف و درک هنر و فرهنگ شدهاند. پروژه آب و هوای الیاسون به وضوح نشاندهنده این تأثیرات است. استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند لامپهای تکرنگ، آینهها و ماشینهای تولید بخار در خلق این اثر هنری نشان میدهد که چگونه فناوری میتواند تجربههای جدید و نوآورانهای را ایجاد کند. این اثر هنری به ما یادآوری میکند که فناوری و رسانهها میتوانند تجربههای ما از هنر و طبیعت را به طور کامل تغییر دهند و واقعیتهای جدیدی را برای ما خلق کنند.
تکثر و تعامل: لیوتار به تأکید بر تکثر و تعامل در جامعه پستمدرن میپردازد. او معتقد است که در دوران پستمدرن، هنر و فرهنگ به سمت تکثر و پراکندگی رفته و تعامل و مشارکت فعال بیننده با اثر هنری اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در برابر چیدمان پروژه آب و هوا، بازدیدکنندگان به طور فعال در تجربه این اثر شرکت و در فضای نصب شده حرکت میکنند، خود را در آینهها میبینند و از زوایای مختلف به خورشید مصنوعی نگاه میکنند. این تعامل و مشارکت فعال بازدیدکنندگان با اثر هنری، نشاندهنده تکثر و اهمیت تجربه فردی در هنر پستمدرن است که لیوتار به آن اشاره میکند.
تغییرات در ادراک زمان و مکان: لیوتار به تغییرات در ادراک زمان و مکان در جامعه پستمدرن اشاره میکند و معتقد است که فناوری و رسانهها این ادراکات را به چالش کشیدهاند. این چیدمان با ایجاد یک خورشید مصنوعی و فضای مهآلود، ادراکات ما از زمان و مکان را به چالش میکشد. این اثر هنری به ما نشان میدهد که چگونه فناوری میتواند محیطهای جدیدی را خلق کند که ادراکات ما از زمان و مکان را تغییر دهد. این امر با نظریات لیوتار درباره تغییرات در ادراک زمان و مکان همخوانی دارد.
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری