استخدام ۱۹ هزار مربی پرورشی امسال
وی افزود: مدرسه قوی بايد معلمان قوی، دانش آموزان قوی و کادر و مدیران قوی داشته باشد، لذا مدرسه قوی مدرسهای است که با خانوادهها ارتباطات قوی برقرار میکند، مدرسه قوی مدرسهای است که با مساجد، کانونها، ادارات و کارخانهها و صنایع نزدیک خود ارتباط برقرار میکند.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: به عبارت دیگر مدرسه قوی، یک هسته شبکه است که اجزای این شبکه به شرط ارتباط با این هسته، هم خودشان قوی میشوند و هم مدرسه قوی میشود، لذا به این خاطر در سند تحول بنیادین، مدرسه مهمترین نهاد تحولی تلقی شده است یا به عبارتی دیگر، مدرسه راهبردیترین مکان تربیت دانشآموزان است، از این حیث مهمترین جایی است که آینده کشور را میسازد.
صحرایی گفت: این که گفته میشود هر مدرسه یک ایران کوچک است بخاطر این است که از قوی شدن مدرسههاست که ایران قوی میشود. وقتی یک مدرسه در یک محلهای قوی است، یعنی آن که هم با خانوادهها، با مساجد و با مدیریت محله ارتباط خوبی دارد و هم خود مدرسه قوی است، لذا این مدرسه مدرسهای میشود که دانشآموزان با عشق به مدرسه میروند و هر وقت به مدرسه میروند احساس میکنند که موثر هستند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در سند تحول بنیادین، مدرسه آنقدر مهم است که به عنوان نقطه اتکای دولت و ملت در پیشرفت و تعالی کشور معرفی میشود، این مسئله مهمی است، در این معنا اگر مدرسه قوی شود، همه چیز در کشور درست میشود.وقتی که مدرسه قوی میشود، اولین چیزی که قوی میشود، اجزای خود مدرسه است، یعنی خود دانش آموزان قوی میشوند.
وی با بیان اینکه مدرسه اگر امیدستان بشود، اولین کسی که امید در آنها ایجاد میشود، خود دانش آموزان هستند، اظهار کرد: کسی که امید داشته باشد و امید در دل او زنده باشد هیچ غیر ممکنی جلوی راه او نیست.
صحرایی با بیان اینکه مدرسه در یک محله باید تصمیم ساز باشد، گفت: باید درب مدرسههایمان را به سمت محله باز کنیم، یعنی دانش آموزان، تشکلها و کانونهای دانش آموزی و انجمنهای دانش آموزی بروند مسئولان را به مدرسه بیاورند و از او بخواهند، امکانات کشور پراکنده است ولی کافی هم هست، مهم استفاده درست از آنهاست.
وی ادامه داد: تصور کنید هیئت محله در کنار مساجد در مدارس برگزار شود ، همه بچههای محله به مدرسه بیایند، گاهی پدر مادرها در کنار دانش آموزان به مدرسه بیایند، در مسائل مختلف به گفتوگو بنشینند و بعد نماز جماعت برگزار شود، این مسئله باعث قوی شدن مدرسه میشود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدرسه میتواند عامل پیوند و اتحاد و انسجام و هماهنگی بین همه نهادهای فرهنگی، احتماعی و تربیتی شود، وزارت ارشاد، وزارت ورزش و وزارت بهداشت وقتی موفق هستند که از مدرسه شروع کنند، لذا اگر مدرسه قوی شود، پیش از اینکه حادثهای اتفاق بیفتد، ما قوی شدیم و کارمان پیش رفته است.
وی با تشکر از عوامل و دانشآموزان هیئت انصارالمهدی(عج) شهرکرد، گفت: هیأت جایی است که دل انسان با صفا و رقیق میشود، حضرت آقا میفرمایند بچههایی که هیات میروند عموما سرزندهتر، بانشاطتر و موفقتری خواهند بود.
صحرایی مطرح کرد: زمانی که ما دانشآموز بودیم و برای کنکور درس میخواندیم، گروهی از بچهها خانهای اجاره کرده بودند تا مراسمی برگزار کنند، شرایط سختی بود اما شاهد بودیم که چقدر این حضور در هیات به موفقیت بچهها کمک کرد. باید یاد بگیریم که با خدای خود خلوت کنیم و حرف بزنیم، باید یاد بگیریم که هر وقت چیزی در آرزو و رویا در نظر ما بود، کنار کوشش و تلاش، بتوانیم با خدا حرف بزنیم و هیات جایی است که این ویژگی را در ما و شما ایجاد میکند. هر کسی پایش به هیات باز نمیشود، باید خیلی انسان ویژه باشد تا نور به دل او بتابد و به هیات بیاید.
وی افزود: یکی از کارهای مهم این بود که اردوگاهها را فعال کردیم، سال گذشته بیش از ۱۴ میلیون نفرروز اردو رفتند، هر جا اردوگاهی بوده، دانشآموزان به آنجا رفتند. نزدیک ۵۰۰ هزار نفر نیز اردوهای چندروزه رفتند.
صحرایی با اشاره به اینکه در این دولت موضوع هدایت تحصیلی بسیار جدی گرفته شد، بیان کرد: این که دانشآموزان به رشتهای بروند که هم علاقه دارند.هم استعداد دارند و هم آیندهدار است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از سیاستهای ما رونق فنی و حرفه ای و هنرستانها است، عنوان کرد: همین امسال ۱۰۰ هزار نفر به هنرستان رفتند، این یعنی ۱۰۰ هزار نفر شغل را در کنار تحصیل، انتخاب کردند. ۹۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد شد که بیش از ۵۰۰ هزارتای آن از دانشآموزان بودند، یعنی آموزش و پرورش در ایجاد اشتغال به تنهایی به اندازه کل دولت نقش دارد.
صحرایی ادامه داد: یکی از کارهای مهم دیگر در این دولت، کتابخانه های کلاسی بود که هر کلاس یک کتابخانه داشته باشد که اول از روستاها این طرح شروع شد. در کنار کلاس درس، بیش از ۲۰ هزار کتابخانه کلاسی راهاندازی شد.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از طرحهای مهم آموزش و پرورش، طرح نماد است، گفت: طرحی به اسم نماد که به دلیل کرونا به فراموشی سپرده شده بود در این دولت احیا شد و اجرایی شد. ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز در این طرح پایش شدند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعداد محدودی نیاز به مراقبت داشتند که ارجاع داده شدند، بیان کرد: برای این کار ۳۲ مرکز مشاوره داشتیم که به ۶۵۰ مرکز مشاوره افزایش یافتند.
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری