پرینت

قاره آفریقا مقصد جدید محصولات موسسه رازی

on .

به گزارش خبرگزاری برنا از استان البرز، وبینار هیئت رئیسه و جمعی از مدیران موسسه رازی با سفیران ایران در حوزه قاره آفریقا، به دعوت مدیرکل دفتر هماهنگی های اقتصادی وزارت امور خارجه درباره " بررسی ظرفیت های همکاری با کشورهای افریقایی در حوزه تولید واکسن و سرم های درمانی ضد مار گزیدگی و عقرب زدگی" در سالن زنده یاد دکتر مرتضی کاوه موسسه رازی برگزار شد.

در این نشست، مدیرکل دفتر امور هماهنگی های اقتصادی وزارت امور خارجه با قدردانی از رئیس موسسه رازی در خصوص پیگیری های مستمر حوزه آفریقا اظهار کرد: موسسه رازی با  برخورداری از ظرفیت های فراوان تحقیقاتی و تولیدی، نقشی اساسی در سلامت و حفظ امنیت غذایی کشور ایفا می کند و می تواند در حوزه افریقا نیز تعاملاتی گسترده بر عهده گیرد.

محمدرضا ناظری با اشاره به سیاست های دولت سیزدهم مبنی بر گسترش مناسبات با کشورهای خارجی گفت: در این دوره با توجه به تحریم های ظالمانه علیه ایران، مبنای سیاست اصلی دولت، توسعه روابط با کشورهای آسیای مرکزی و آفریقایی است و ارتباط با کشورهای اروپایی نیز به موازات آن پیش می رود. 

مدیرکل دفتر هماهنگی های اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: یکی از برنامه های دولت، تنظیم سیاست هایی در حوزه بهداشت و درمان به ویژه دارو و واکسن و استفاده از ظرفیت مراکز فعال این حوزه در کشور مانند موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برای صادرات محصول به کشورهای فوق است.

ناظری، بسترسازی در زمینه صادرات را نیازمند دیپلماسی عمومی و رسانه ای دانست و اظهار کرد: موسسه رازی باید در بخش رسانه، تبلیغات و برندسازی فعال باشد تا وزارت خارجه نیز از طریق نمایندگان خود در کشورهای آفریقایی بتواند اقداماتی موثر انجام دهد.

وی با تاکید بر داشتن نگاه واقع بینانه از ظرفیت های طرفین، لزوم بسترسازی در کشورهای هدف، استفاده از تجارب فعالان معتبر بخش خصوصی و آسیب شناسی محدودیت ها و موانع، گفت: دفتر هماهنگی های امور اقتصادی وزارت امور خارجه در تسهیل خواسته های موسسه رازی و برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان کشورهای افریقایی با این موسسه رازی همکاری خواهد کرد.

همچنین محمدجواد همت پناه، رئیس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری های توسعه وزارت امور خارجه نیز در این وبینار، گفت: همه ما نسبت به موسسه رازی که سازنده واکسن های دوره کودکی مان است، احساس دین می کنیم و بدون شک تمام سفیران حوزه افریقا، درخواست های این موسسه رازی قاطعانه پیگیری خواهند کرد.

دیپلماسی بیولوژیک پروژه مشترک میان موسسه رازی و وزارت امور خارجه

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی حضور در بازارهای بین المللی، انتقال دانش فنی و توسعه صادرات به سایر کشورها را از اهداف و افق های پیش روی برشمرد.

علی اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در وبینار بررسی ظرفیت های همکاری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با سفیران ایران در 22 کشور افریقایی که باموضوع تولید واکسن و سرم های درمانی ضدمارگزیدگی و عقرب زدگی برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش و هماهنگی مدیران وزارت امور خارجه درخصوص برگزاری این نشست، گفت: پس از شیوع کووید 19 و وابستگی بسیاری از کشورها برای تامین واکسن، موضوع عدالت و برابری کشورهای در حال توسعه در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه توزیع عادلانه واکسن، از طرف سازمان بهداشت جهانی، مورد توجه زیادی قرار گرفت و با توجه به دسترسی محدود کشورهای آفریقایی به این خدمات، همچنین توانایی ها و ظرفیت های موسسه رازی در ساخت انواع واکسن های پزشکی و دامپزشکی، با حمایت وزارت امور خارجه می توان از این فرصت برای حضور در بازارهای بین المللی، انتقال دانش فنی و صادرات بهره مند شد.

وی ادامه داد: این موسسه تجربه صادرات سرم های درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی به کشور عراق را در کارنامه دارد و کمک می کنیم به این کشور، خطوط بسته بندی نیز ایجاد شود.

رئیس موسسه رازی در عین حال تصریح کرد: مجهزترین آزمایشگاه ویروس شناسی دنیا که در افریقا مستقر است به کشورهای اروپایی و آمریکایی تعلق دارد، بنابراین باید این نکته را در نظر بگیریم آفریقا، قاره ای راحت برای دسترسی و صادرات نیست و استانداردهای بالایی دارد.

دکتر اسحاقی، برگزاری دوره های آموزشی در خصوص تولید و کنترل کیفی واکسن برای کارشناسانی از کشورهای مالی و ازبکستان را از اقدامات این مجموعه در زمینه گسترش مراودات خارجی طی ماه های گذشته برشمرد و از آمادگی در برگزاری دوره های آموزشی به منظور توانمندسازی کارشناسان این کشورها در زمینه ساخت واکسن خبر داد.

وی افزود: فقدان کارشناسان خبره و مجرب در آفریقا، انتقال تکنولوژی به این کشورها را با چالش مواجه خواهد کرد و لازم است در کنار انتقال تکنولوژی، در بحث آموزش نیز ورود کنیم.

در این نشست که با دعوت سفیران 22 کشور افریقایی برگزار شده بود، سفیران کشورهای نامیبیا، سنگال، غنا، اوگاندا، اتیوپی، تونس، گینه، بورکینافاسو، تانزانیا و موریتانی در باب موضوعاتی همچون جمعیت این کشورها، جمعیت دامی، جمعیت طیور، گزش سالانه مار و عقرب، واکسن های مصرفی پزشکی  دامپزشکی و .... مطالبی بیان کردند.

انتهای پیام 

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2