مثل کیمارت نباشید
جوان آنلاین:کانال تلگرامی «مارکتینگ آز» منتشر کرد: برایان تیل در کتاب خود به نام «خلق برندهای مردمپسند» مینویسد: فروشگاه زنجیرهای کیمارت که زمانی بزرگترین و محبوبترین فروشگاه زنجیرهای در امریکا بود، مثال بسیار خوبی از برندی است که به سادگی خود پایبند نماند و تمرکز خود را از دست داد. برخی از تحلیلگران معتقدند که فعالیتها و رشد رقبای کیمارت، مانند وال مارت و تارگت، باعث شد تا این فروشگاه زنجیرهای افول کند.
اما اگر کمی دقت کنید، متوجه میشوید که وال مارت بر خلاف کیمارت روی یک مفهوم ساده تمرکز کرد و تمرکز خود را به هیچ قیمتی از دست نداد: «محصولات متنوع با قیمتهای ارزانتر از بازار.» در نقطه مقابل وال مارت، فروشگاه زنجیرهای تارگت قرار دارد که جوهره برند خود را «فروشگاهی شیک و با قیمتهای بالا» انتخاب کرده است.
اما، جوهره برند کیمارت چیست؟ این شرکت زمانی تصمیم گرفت با تارگت بجنگد. بعد از مدتی، تصمیم کیمارت عوض شد و تصمیم گرفت خود را به عنوان «فروشگاهی برای خرید کلیه مایحتاج زندگی» معرفی کند. پس از آن کیمارت مجدداً تصمیم خود را عوض کرد و خود را به عنوان فروشگاهی که در آن «لباسهای شیک با قیمتهای خوب پیدا میشود» معرفی کرد. حالا خودتان قضاوت کنید. وقتی مشتری میخواهد اجناس ارزان بخرد، فوراً برند وال مارت به ذهنش خطور میکند. وقتی مشتری میخواهد برند گران و لوکس بخرد هم سریع یاد تارگت میافتد، اما در این فرآیند، جای کیمارت کجاست؟ پس همیشه به یاد داشته باشید که روی جوهره اصلی برندتان تمرکز و سادگی آن را حفظ کنید. این روش باعث تقویت رابطه شما با مشتریان میشود. در حقیقت، ارتباط مستقیم و ساده با مشتریان است که یک برند را به برندی موفق و ماندگار تبدیل میکند، نه تغییر مرتب جایگاهی که برند در بازار دارد.
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری