پرینت

نرم‌افزار جامع اصول فقه ۳ رونمایی می‌شود

on .

به گزارش خبرگزاری - [1]

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،[2] حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال‌الدین بختیاری؛ مدیر علمی گروه فقه و اصول مرکز کامپیوتری نور، امروز در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار جامع اصول فقه ۳ گفت: مراسم رونمایی از این نرم‌افزار روز پنجشنبه، ۱۱ آبان با سخنرانی آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در قم برگزار خواهد شد، این نرم‌افزار همانطور که از نام آن پیداست سومین نرم‌افزار در این عرصه محسوب می‌شود و قبل از اینکه به صورت سی‌دی تولید شود به صورت دیسک در سالیان قبل تولید شده بود.

وی افزود: نخستین نرم‌افزاری که تولید شد با نام نورالاصول منتشر شد و حاوی حدود ۲۰۰ کتاب اصولی بود، ولی بسیاری از امکانات امروزی را نداشت گرچه در همان موقع هم با استقبال خوبی مواجه شد، زیرا در آن دوره هنوز طلاب بسیاری از کتب را در اختیار نداشتند که مطالعه کنند و این اثر نقش مهمی در تسهیل تحقیقات اصولی داشت.

بختیاری با اشاره به تولید نرم‌افزار اصول ۲ با حدود ۴۱۱ کتاب در مرکز نور، اضافه کرد: البته این کتب همگی از شیعه بود و کتب اهل سنت در آن وجود نداشت لذا اصول کفایه با شروح نوشته شده به آن اضافه شد در حالی که در نسخه اول فقط کتب اصولی وجود داشت همچنین جست‌وجو‌های آن هم پیشرفته شد و امکان مقایسه میان برخی کتب هم ایجاد شد.

مدیر علمی گروه فقه و اصول مرکز کامپیوتری نور، تصریح کرد: در مرحله بعد تصمیم گرفته شد که در اصول فقه توسعه جدی‌تری ایجاد شود لذا مباحث علم اصول از مرحله کتابخانه به مرحله پژوهش ارتقا یافت یعنی در کنار اینکه کتابخانه غنی در اختیار محققان و کاربران قرار بگیرد کار‌های پژوهشی هم انجام شود بنابراین سراغ نمودار‌های درختی رفتیم.

بختیاری اضافه کرد: مجموعه کتب اصولی در قالب درختواره در این نرم‌افزار ارائه شد تا کاربران مباحث را به راحتی بتوانند براساس ترتیب منطقی در اختیار داشته باشند و جایگاه مطالب مورد نیاز را پیدا کنند؛ این درختواره شامل ۱۵ کتاب اصولی مانند رسائل و کفایه شیخ انصاری، کتب علمای ثلاثه، میرزای نائینی و آخوند خراسانی و آیات عظام امام خمینی، خویی و شهید صدر و ... است.

وی با بیان اینکه این نمودار بسیار مفید و جذاب است، اظهار کرد: این مجموعه وقتی در اختیار محققان قرار بگیرد تمجید خواهند کرد البته ما مدعی بی اشکال بودن آن نیستیم و در مراحل بعد اصلاحات انجام می‌شود و به بالندگی بیشتری می‌رسد. این نرم‌افزار نمایه‌های مکمل هم دارد، چون در قالب درختواه قرار نگرفته است، با عنوان نمایه مکمل در نرم‌افزار گنجانده شده است.

مدیر علمی گروه فقه و اصول مرکز کامپیوتری نور ادامه داد: در قسمت کتابخانه با توجه به اهمیت آن تصمیم گرفتیم درختواره و کتابخانه هر دو در یک نرم‌افزار قرار بگیرد و از هم جدا نشوند؛ از کار‌های دیگر در بحث کتابخانه این است که اولا کتب اصولی را چند برابر کرده‌ایم، زیرا در نرم‌افزار قبلی ۴۰۰ کتاب وجود داشت، ولی در این نرم‌افزار بیش از هزار و صد کتاب گنجانده شده است و ۲۲۳ عنوان از این کتب هم کتب اصولی اهل سنت است، زیرا علم اصول در بین مذاهب اهل سنت و شیعه رواج داشته است و چه بسا اهل سنت زودتر از شیعه وارد مباحث علم اصول شده اند.

بختیاری اضافه کرد: قسمتی هم در نرم‌افزار برای توضیح دیگر بخش‌ها قرار داده شده است تا کاربر و مخاطب را راهنمایی کند البته سی‌دی‌های آموزشی هم در نرم‌افزار وجود دارد که کاربر از قبل می‌تواند آموزش‌ها را به صورت فیلم ملاحظه کند.

[3][4]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^خبرگزاری صدا و سیما، (www.iribnews.ir)
  3. ^ (sahebkhabar.ir)
  4. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2