پرینت

حرکت از پزشکی درمانگر به سمت پزشک پیشگیری کننده

on .

به گزارش خبرگزاری - [1]
حرکت از پزشکی درمانگر به سمت پزشک پیشگیری کنندهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما[2]، عین الهی طی سخنانی در نشست تبادل تجربیات قرارگاه سلامت خانواده با حضور پرفسور رابرت وولارد استاد پزشک خانواده کانادا افزود: ما به هیچ وجه در کوتاه مدت نمی‌توانیم پزشکان را به بحث بهداشت ببریم، شاید بتوانیم برایشان دوره‌های تکمیلی سه ماهه و شش ماهه بگذاریم، اما مراقبین سلامت ما این دوره‌ها را دیدند و شاید بتوانند در این طرح به ما کمک کنند.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که شرایطی به وجود بیاورند که دانشجویان ما بتوانند در بحث بهداشت خانواده هم به ما کمک کنند، به همین خاطر کارورزی دانشجویان آموزش پزشکی در حوزه بهداشت را به صورت دوره‌های سه ماهه آغاز کرده ایم.

عین اللهی افزود: نمودار فراوانی فشار خون بالا، دیابت، سکته مغزی و نارسایی مزمن در دو استان فارس و مازندران که پزشکی خانواده در آنجا اجرایی شده است، بالاتر از میانگین کشور بوده و نشان می‌دهد که اجرای طرح سلامت خانواده هیچ تاثیر مثبتی در کاهش این شاخص‌های سلامت نداشته است، این نشان می‌دهد که بهداشت و درمان باید جدا انجام شود چراکه پزشک نمی‌تواند در بهداشت موفق باشد.

وی با اشاره به تلفیق آموزش و بهداشت و درمان در کشور ما گفت: ما امروز شبکه برخورداری از بهداشت در سراسر کشور داریم و طرح بهداشت خانواده را حدود یازده سال است به صورت آزمایشی در دو استان کشور نظیر آنچه در کانادا است اجرا می‌کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی­با بیان اینکه هر کشوری سیستم بهداشت خانواده مختص خودش را دارد و سیستم بهداشت و درمان هر کشوری مانند کشور دیگر نیست گفت: اینکه ما الگویی را از جایی بگیریم و در کشور خودمان اعمال کنیم شدنی نیست و ما باید الگوی خودمان را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بهورز یک شخصیت اسثنایی در کشور ماست که وضع سلامتی مردم منطقه سکونت و زندگی خودش را بررسی و پایش می‌کند گفت: بهورز‌ها در طرح سلامت خانواده به عنوان یک فرد تمام وقت، با استفاده از کد ملی هر ایرانی برای او یک پرونده سلامت ایجاد می‌کنند که این پرونده فارغ از داشتن بیماری یا سلامتی نشان می‌دهد که خرد و خوراک او چگونه است آیا سیگار مصرف می‌کند یا نه؟ و شاخص‌های سلامت او به چه نحوی است.

وی با تاکید بر اینکه هدف طرح بهداشت خانواده پیشگیری و بازدارندگی است افزود: بهورز‌ها اگر به بیماری برخورد کردند که فشار خون، دیابت و ... داشت او را به پزشک خانواده ارجاع می‌دهند که بیمار حسب مورد یا درمان می‌شود یا دوباره به سطح بالاتری برای درمان یا بستری ارجاع می‌شود.

عین اللهی با اشاره به پوشش کامل طرح بهداشت خانواده در شهر‌های با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت گفت: اجرای این طرح از فروردین ۱۴۰۲ در ۹۳ شهر کشور شروع کردیم شاخص‌ها و پیشرفت هایش را اعلام می‌کنیم و ان شاء الله طرح در مابقی ۱۲۰ شهر کشور نیز اجرایی خواهد شد.

­وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اطلاعات، شاخص‌ها و پیشرفت‌های اجرای طرح بهداشت خانواده را ابتدا به دانشگاه‌های مربوطه ارسال و سپس تمام نتایج و نقشه مواجهه با بیماری‌ها را به صورت تجمیعی تا سطح وزارت خانه ارسال، رصد و بررسی می‌کنیم تا اگر دیدیم در نقاطی مثلا بیماری ریوی زیاد است می‌فهمیم کارخانه‌های آلاینده در آن منطقه زیاد است و برای آن تصمیم گیری کنیم.

[3][4]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^خبرگزاری صدا و سیما (www.iribnews.ir)
  3. ^ (sahebkhabar.ir)
  4. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2