IBM، راهکار جدید اپل برای افزایش فروش آیپد
شاید در سالهای دههی ۸۰ میلادی، زمانی که استیوجابز جوان با سری پرسودا کمپانی IBM را در مرکز اتهامات انحصارطلبی قرار داده بود، کسی توافق و همکاری این دو کمپانی را باور نمیکرد؛ اما هماکنون این دو کمپانی که به جرات میتوان هر دو را دو روی سکه عنوان کرد، توافقی را برای همکاری به امضاء رساندهاند که به گفتهی کارشناسان یک معامله برد-برد برای طرفین است.
IBM و اپل هماکنون بهعنوان دو کمپانی شناخته شده با یکدیگر همکاری خواهند کرد. اپل بهعنوان تولیدکنندهی تلفنهایهوشمند آیفون و تبلتهای آیپد و همچنین برخورداری از سیستم پشتیبانی قدرتمند در کنار IBM قرار خواهد گرفت که اپل را در تولید اپلیکیشنهای تجاری یاری خواهد کرد که شامل اپلیکیشنهایی در زمینهی امنیت، مدیریت ابزار و سرویسهای تحلیلی برای مشتریان تجاری است. حاصل این همکاری کورسوهای امید تولیدکنندهای چون بلکبری را از بین برده و سایر تولیدکنندگان ابزارهای قابل حمل چون سامسونگ، گوگل و مایکروسافت را نیز با خطر از دست دادن بازار روبرو خواهد ساخت. تولید محصولاتی در حوزهی تجاری بسیار پیچیده است، اما این امر منجر به رفع بزرگترین ضعف اپل در زمینهی عدم حضور در بازار اپلیکیشنهای تجاری خواهد شد.
اپل یکی از موفقترین کمپانیهای حال حاضر در زمینهی فناوری است که گزارشات مالی مربوط به این کمپانی کاملا گویای رشد مثبت کوپرتینوییها است، اما گزارشهای مالی اخیر دارای یک نکتهی منفی است که که نه فقط اپل، بلکه گریبان بسیاری از کمپانیهای تولیدکنندهی ابزارهای قابل حمل را گرفته و آن کاهش محسوس در فروش آیپدهای اپل است. در آخرین گزارش منتشر شده، اپل خبر از کاهش 16 درصدی در میزان فروش آیپدهای خود داده است، از اینرو این کمپانی در پی یافتن مشتریهای جدید و بازارهای تازه بهمنظور بالا بردن فروش خود است. بازارهای در حال توسعه گزینهی مناسبی برای عرضهی آیپدها نیستند، چراکه تقاضا در این بازارها اغلب برای محصولاتی با قیمت پایین است که آیفون 5C و آیفونهای نسلهای پیشین اپل نیز با تخفیف بدین منظور روانهی بازار شدهاند. با در نظر گرفتن شرایط فوق، حضور اپل در چنین بازاری برای بالابردن فروش منطقی بهنظر میرسد.
اما IBM برای ورود به این شراکت چه دلایلی دارد؟ بیگبلو بهعنوان یکی از قدیمیترین کمپانیهای حاضر در عرصهی فناوری شناخته میشود که پیشتر بهعنوان یک تولیدکنندهی پیسی موفق مطرح شده و هماکنون یکی از بزرگترین کمپانیهایی است که خدمات نرمافزاری و سرویسهایی را در زمینهی تحلیل دادههای بزرگ، برنامهریزی پروژه و مشاوره به کاربران ارائه میدهد، هرچند این کمپانی همچنان در زمینهی تولید سرورها نیز به فعالیت مشغول است. این کمپانی از نظر مالی نیز وضعیت خوبی دارد که گواه آن گزارشهای مالی مثبت آن است، هرچند جزئیات گزارش مالی این کمپانی نشان از عدم سوددهی بخش تولید سختافزار دارد که از اینرو این کمپانی زمستان سال گذشتهی میلادی بخش تولید سرورهای x86 خود را به کمپانی لنوو و با مبلغی برابر 2.3 میلیارد دلار واگذار کرد. با واگذاری بخش تولید سختافزار توسط IBM، بیگبلو نیازمند حفظ جای پای خود در میان مشتریان تجاری است که این امر با توجه به تسری استفاده از ابزارهای قابل حمل مستلزم ارائهی محصولاتی مبتنی بر این پلتفرمها است، در نتیجه همکاری با اپل که یکی از پرفروشترین محصولات در این حوزه را در اختیار دارد، منطقی به نظر میرسد.
هر دو کمپانی اپل و IBM به این نتیجه رسیدهاند که موفقیت در زمینهی مشتریان تجاری مستلزم ارائهی محصولاتی با قابلیت حمل و پشتیبانی از سرویسهای تحت وب و قابلییت استفاده از سرویسهای ابری است. قابلیت حمل و سرویسهای ابری، ایدهای است که ساتیانادلا، رهبر جدید امپراطوری ردموند نیز در حال پیادهسازی آن در مایکروسافت است. با توجه به فعالیت مایکروسافت در این حوزه، در صورت موفقیت در زمینهی فروش ابزارهای موبایل توسط مایکروسافت، خطری این کمپانی را از جانب همکاری اپل و آیبیام تهدید نخواهد کرد، اما در صورت غفلت ردموندیها، اپل بار دیگر این بازار را نیز تحت سیطرهی خود درخواهد آورد.
همچنین باید به این نکته اشاره کرد که کاربران تجاری پیسیهای ویندوزی که هماکنون سیستمهای خود را از ویندوز ایکسپی به نسخههای جدیدتر بروز میکنند، توجهی به محصولات جدید اپل و آیبیام نخواهند داشت و در واقع اپل برای موفقیت در دوران پُست-مک یا بهبیان بهتر پُست-پیسی برنامهریزی کرده است. یقیناً همگان قبول دارند که مایکروسافت برندهی بلامنازع دنیای پیسیها است. در بیانیهی منتشر شده در مورد همکاری اپل و آیبیام نیز سخنی از OS X و تولید محصولاتی مبتنی بر این سیستمعامل به میان نیامده که این امر نیز گواهی است براین ادعا که اپل درصدد موفقیت در دنیای پستپیسیها است.
رفتهرفته محصولات مبتنی بر ویندوز، که با نام پیسی آنها را میشناسیم، نیز به محصولات نوین بازار نزدیکتر میشوند که از جملهی آن میتوان به لپتاپهایی با سرعت بالا و امکان استفاده از صفحات نمایش لمسی و تبدیل به فرمفکتور تبلت اشاره کرد، هرچند اپل نیز از بعد دیگری وارد این رقابت شده و سعی دارد تا با محصولات قابل حمل، رقابت را به نفع خود به پایان ببرد. IBM در زمینهی تولید محصولات تجاری دارای تجربیات بیبدیلی است و مشتریان این کمپانی نیز مشخص هستند. از اینرو داشتههای آیبیام بسیار ارزشمند است. از طرف دیگر این روزها خرید یک کمپانی و سرمایهگذاری برای موفقیت در یک حوزه با وجود رقبای قدرتمند دارای ریسک بوده و مستلزم سعی و تلاش بیپایانی است.
وجود نام بزرگی چون IBM در کنار محصولات تجاری اپل، بیمیلی مشتریان تجاری را برای رفتن به سراغ محصولات اپل کمتر خواهد کرد، ضمناً باید به برنامههای روشن اپل و آیبیام در جهت تولید محصولات تجاری نیز اشاره کرد که در مقایسه با افقهای تعیین شده توسط مایکروسافت، نگرش بهتری را در اختیار مشتریان قرار میدهد، چراکه ردموندیها به روشنی نقشهی راه خود را تشریح نکردهاند. مایکروسافت و اپل در حال رقابت برای جایگزین شدن برای برندی چون بلکبری هستند و رقابت طرفین در ماههای آتی نیز وارد فاز جدیدی خواهد شد.
چالشهای پیش روی همکاری اپل با بلکبری چندان هم کم نیست. هرچند تیمکوک به استفادهی 97 درصد از لیست 500 تایی فورچون از محصولات اپل اشاره کرده، اما نفوذ ابزارهای قابل حمل و استفاده از این محصولات در حوزهی تجارت بسیار پایین است. شاید تعدادی از متخصصین مشتری آیفون و آیپدهای اپل باشند، اما در حال حاضر تعداد کمپانیهای بزرگی که بخشی از زنجیرهی مشتریان اپل و محصولات آن باشد، کم است. از اینرو برای جذب چنین مشتریانی، اپل با کمک IBM اپلیکیشنها و سرویسهایی را در حوزههای مختلف صنعت و تجارت روانهی بازار خواهند کرد. هرچند این امر نیز دارای موانع متعددی است. برای مثال نیازهای کاری یک کمپانی بیمهی بزرگ چون آلیانز با نیازهای کمپانی دیگری چون AMG متفاوت خواهد بود و هر یک نیازمند اپلیکیشنها و سرویسهای متفاوتی هستند.
در ادامه ویدئوی تهیه شده در وبسایت ورج را مشاهده میکنید که با برداشتهایی از سخنان استیوجابز در مورد IBM و سخنان اخیر تیمکوک ترکیب شده و نشان از تغییر سیاست این کمپانی بزرگ به موجب تغییر شرایط دنیای فناوری شده است.
اپل بهتر از هر کمپانی دیگری به ساز و کار تولید اپلیکیشنها برای iOS آشنا است و هماهنگی بالای سختافزار و سرویسهای این کمپانی، قادرند تا رضایت بخش کثیری از مشتریان را به خود جلب کند. در سوی دیگر، IBM قرار گرفته که یکی از پیشگامان ارائهی سرویسهای تجاری، مشاوره و تحلیل دادههای بزرگ است. خانم جینیرومتی، مدیرعامل IBM، استانداردهای موجود نزد دو کمپانی را چون طلا ارزشمند توصیف کرده است که با تاریخی و عمیق خواندن این رابطه از سوی کوک، همخوانی داشته و نشان از رضایت طرفین است.تیمکوک با برشمردن شرایط امروز، روابط دو کمپانی در مقایسه با 30 سال گذشته را بسیار متفاوت عنوان میکند.
یقیناً اپل بهترین استراتژی ممکن را برای نفوذ در بازار محصولات تجاری و همچنین بالا بردن فروش محصولات خود، مخصوصاً آیپدها یافته است که رشد منفی آن انتقاد سهامداران این کمپانی را برانگیخته بود. بهطور حتم همکاری با یک کمپانی بزرگ چون IBM قادر خواهد بود تا ضعفهای اپل در زمینه ی محصولات تجاری را برطرف کند.
ادامه مطلب http://www.zoomit.ir/it-news/12661-ibm-apples-solution-selling-ipads